Välkommen till min blogg med tips, idéer och tankar om hälsa och välbefinnande. Jag heter Ylva Flennegård Hansen och är yogalärare och hälsoutvecklare. Vill du kontakta mig är du välkommen att maila: ylva.flennegard@gmail.com
Leta i den här bloggen
fredag 28 september 2012
Förenkla vardagen och njut av hösten
Nu kommer hösten. Krispiga dagar med solsken, äpplen, klarblå himmel och vackra rödgula färger utomhus. Eller så regnar det och vi sitter mysigt invirade i filt och dricker te framför brasan eller samlas i köket runt mustiga grytor. Eller hur - är det inte så det går till? För det är väl inte så istället att nu när vardagen börjat igen efter sommaren och alla aktiviteter kört igång, då flänger vi runt med andan i halsen och förstår inte hur tiden ska räcka till?
Känns livet komplicerat? Vardagen fylld med saker som måste utföras? Bostaden fylld med prylar som aldrig hinner städas undan? Ja, du är knappast ensam i så fall. Och så är det åtminstone ibland i mitt liv.
Men det går att förenkla! Det går att trolla fram tid och unna sig några lugnare dagar här och där eller att helt drastiskt förenkla hela sin tillvaro. Bara vi lyfter blicken och ser möjligheterna istället för att bara springa på.
Det går till exempel att:
Göra sig av med saker. Släng, skänk, sälj. Ta en helg och se till och bli av med sådant som inte används och se till så det inte blir en känslosam helg, där du fastnar och funderar och minns och grubblar. Prova att vara oberörd och tänk framåt istället på hur mycket enklare det blir utan för mycket bråte i garderober och lådor och ja - överallt.
Säga nej till saker man inte vill göra. Prova att tacka nej till möten, bjudningar och andra engagemang under en period för att skapa mera tid.
Förenkla matlagningen. Och jag menar inte att äta hämtpizza varje dag… men planera en vecka i taget, gör en matsedel och se till så rätterna går lätt att svänga ihop för vem som helst och att ingredienserna finns hemma i förväg. Enkelt är ofta bra nog, t.ex. soppa, sallad och bröd. De mustiga långkoken kan man spara till helgen.
Låta bli att titta på tv. Det kan skapa mera extra tid än man tror.
Låta bli att tänka så mycket. Det går att ta sig en period ibland när man inte tänker och ältar och ifrågasätter allt. När man bara tillåter sig att vara mera i nuet och det är okej att inte hela tiden hålla på och resonera både med andra, men framför allt med sig själv.
Stänga av datorn ibland, t.ex. kvällstid efter kl. 19.00. Låta bli att surfa på nätet. Skön hjärnvila!
Lägga sig tidigt ibland. Så man får den där välbehövliga sömnen och kanske orkar stiga upp lite tidigare istället och slippa morgonstressen.
Små och stora grejer att pröva. Egentligen handlar det inte heller bara om den extra tiden, utan om kvaliteten på tiden. Om att ha tid att göra en sak i taget och vara närvarande och lugn istället för att redan mentalt vara på väg till nästa grej och alltid känna stressen i blodet.
fredag 21 september 2012
Goda vegetariska burgare
Här kommer mitt absoluta favoritrecept på vegetariska burgare. Även köttätare gillar dem.
Ca 5 burgare:
1 burk eller tetraförpackning svarta bönor, ca 380 g, väl sköljda
1 ägg
½ gul lök, hackad
1 kopp (ca 2,5 dl) ströbröd, fullkorn om möjligt, ekologiskt om möjligt
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad basilika
½ tsk vitlökspulver
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
ca 3 msk hot salsa
ca 1 tsk sambal oelek
Kör allt i mixer och forma sedan fem burgare. Grilla eller stek.
Ät dem i hamburgerbröd med grönsaker och ketchup/senap/dressing och/eller servera dem med t.ex. ris, pasta, quinoa, bulgur eller som på bilden med potatisklyftor.
Så här lätt fixar du potatiskyftorna: Klyfta potatisen och koka den i ca 4 min. Häll av i durkslag och lägg upp på bakplåtspapper på plåt eller i smörad ugnsfast form och baka i 225 C tills de börjar få gyllenbrun färg, ca 15-20 min.
fredag 14 september 2012
Prioritera bort stressen
Jag gjorde det igen! Skaffade mig för mycket att göra…
Ibland drabbas vi av saker som till exempel en anhörigs eller egen sjukdom, eller något annat drastiskt som vi inte själva kan påverka och som leder till stress. Men ofta är det vi själva som, genom våra val och genom att ta på oss för mycket, skapar onödigt mycket stress. Det går att prioritera! Det går att välja bort.
Ändå… ibland vill man så mycket. Jag tänkte jag skulle hinna med mitt nuvarande kontorsjobb på förmiddagarna, mitt egna företag eftermiddagar och kvällar, så barnen och alla fotbollsträningar och matcher, hunden som behöver motioneras tre gånger om dagen (dock inte alltid bara av mig förstås) och huset och trädgården och så reser min man en del i jobbet och är inte alltid är hemma vilket innebär dubbelt jobb på hemmafronten för mig, men jag har ju så mycket energi (!) och så det nya; nu tänkte jag plugga också! Jag skulle ta en kurs i folkhälsokunskap, ätstörningsproblematik i höst. Frågan var bara när – på nätterna kanske?
Jag har vid ett par tillfällen i livet varit på väg in i väggen med full fart, men alltid lyckats hejda mig i sista stund och alltid på bekostnad av intressanta arbeten eller studier. Det är inte alltid helt lätt att avstå från det man vill göra nämligen. Det finns ett pris att betala. Men det är inte heller helt lätt när man väl kört sig själv i botten. Den som hamnar i sjukskrivning på grund av utmattningsdepression har ofta en mycket lång väg tillbaka. Och jag har alltså aldrig hamnat där och sedan jag började med yoga för sådär 11 år sedan, har jag blivit smartare med att hantera mina resurser. Dessutom är jag utbildad på stressproblematiken, så jag borde alltså veta. Och det gjorde jag ju också. Direkt när sömnproblemen började och jag fick den där välkända, stora klumpen i halsen, visste jag att det inte skulle funka. Så jag fick hoppa av min kurs. Och surt kändes det förstås. Jag är inte alls förtjust i att prioritera bort. Men klumpen i halsen försvann direkt när det var gjort och det var väl tecken nog.
Dygnet har 24 timmar och så är det för oss alla. Vi behöver sova ca 8 av dessa timmar och väljer vi att lägga ALL annan tid på arbete, blir livet lätt lite jobbigt! Väljer vi sedan att nalla på våra sovtimmar för att hinna annat (ännu mera jobb?), då kan det till och med bli snudd på outhärdligt. Och vill vi verkligen ha outhärdliga liv, som inte är roliga att leva?
Jag pratade med brorsan om detta igår och han berättade om hur det var härom hösten när han tagit på sig för mycket med lärarjobb, driva eget företag och dessutom studera, samtidigt som hans fru var allvarligt sjuk. Då hade han till slut migrän i stort sett jämt. Och aura, de där blixtarna som en del av oss migrändrabbade får, dem hade han flera gånger varje dag. Det låter ju inte klokt och nu kunde vi sitta och skratta åt det, och åt hur han stormade in på Ica kvart i tio om kvällarna för att handla och blev irriterad över att de tänkte stänga så ”tidigt” (kl. 22…). Brorsan har också valt att prioritera bort ibland; självutveckling, ära och berömmelse i utbyte mot mera livskvalitet och tid med familjen. Precis som jag har han också kunnat hejda sig i tid. Däremot har han en kompis, en jätteduktig kille som producerat intensivt under flera år (läromedel, lektioner, support åt andra), utan att unna sig själv knappt någon ledig tid alls, och som nu är långtidssjukskriven och inte ens klarar av att läsa längre. Just det, jag skrev inte fel. Han kan inte läsa. Det är detta som kan hända till slut om man låter det gå för långt. Det är inte alltid det blir hjärtinfarkter eller migränanfall av det. Det kan lika gärna bli psoriasis, tarmvred eller helt enkelt att man inte längre förstår enkla saker, som hur man sätter på datorn, startar bilen eller tvättmaskinen. Hjärnan slutar helt enkelt att koppla.
Så gör inte så, kör inte in i väggen, för det är inte värt det. Bromsa hellre. Behövs det så bromsa allting ett tag. Ta ledigt, ta en time-out, åk ut på landet och gå i naturen. Då brukar tankarna klarna och hjärtrytmen lugna ner sig. Yoga i vardagen är ett annat av mina bästa tips. Den som gör yoga lär sig hantera stress på ett bättre sätt och blir mera medveten om vad som är viktigt i livet. Yoga fungerar holistiskt, helheten påverkas och du tränar inte bara kroppen. Det kanske låter som flum om du inte provat, men testa du så förstår du förmodligen.
Varningssignaler att ta på största allvar:
Sömnproblem - brukar vara det första tecknet på stress (problem att somna, eller att man vaknar och inte kan somna om fast man är trött, utan tankarna bara mal )
Ont i axlar och nacke, där spänningarna ofta sätter sig
Huvudvärk – den som har benägenhet för detta lär känna av det ordentligt vid för mycket stress
Stressmage – matsmältningsbesvär och magkatarr, magknip och diarré är vanligt
Humörsvängningar – irritation, ilska (som man gärna tar ut över andra), lätt att bli ledsen och kan gråta för ingenting, en känsla av dysterhet
Stark känsla av trötthet (ofta trots att man alltså ändå inte sover när man väl ligger i sängen)
Så vad är viktigt i livet? Frågan i sig är viktig! För vet vi inte vad vi tycker är viktigt, är det lätt att bara säga ja till allting och ta på sig alldeles för mycket. Och sedan springer vi på i ekorrhjulet och det blir detta som livet går ut på; att springa på och uträtta saker i högt tempo, där hela tillvaron bara är en enda stor plikt. Jag tycker att livet ska vara roligt, åtminstone ibland. Och att det är viktigt att ha energi till de saker som ska utföras. Vi har ett eget ansvar, som sagt. Ingen annan prioriterar åt oss.
Ibland drabbas vi av saker som till exempel en anhörigs eller egen sjukdom, eller något annat drastiskt som vi inte själva kan påverka och som leder till stress. Men ofta är det vi själva som, genom våra val och genom att ta på oss för mycket, skapar onödigt mycket stress. Det går att prioritera! Det går att välja bort.
Ändå… ibland vill man så mycket. Jag tänkte jag skulle hinna med mitt nuvarande kontorsjobb på förmiddagarna, mitt egna företag eftermiddagar och kvällar, så barnen och alla fotbollsträningar och matcher, hunden som behöver motioneras tre gånger om dagen (dock inte alltid bara av mig förstås) och huset och trädgården och så reser min man en del i jobbet och är inte alltid är hemma vilket innebär dubbelt jobb på hemmafronten för mig, men jag har ju så mycket energi (!) och så det nya; nu tänkte jag plugga också! Jag skulle ta en kurs i folkhälsokunskap, ätstörningsproblematik i höst. Frågan var bara när – på nätterna kanske?
Jag har vid ett par tillfällen i livet varit på väg in i väggen med full fart, men alltid lyckats hejda mig i sista stund och alltid på bekostnad av intressanta arbeten eller studier. Det är inte alltid helt lätt att avstå från det man vill göra nämligen. Det finns ett pris att betala. Men det är inte heller helt lätt när man väl kört sig själv i botten. Den som hamnar i sjukskrivning på grund av utmattningsdepression har ofta en mycket lång väg tillbaka. Och jag har alltså aldrig hamnat där och sedan jag började med yoga för sådär 11 år sedan, har jag blivit smartare med att hantera mina resurser. Dessutom är jag utbildad på stressproblematiken, så jag borde alltså veta. Och det gjorde jag ju också. Direkt när sömnproblemen började och jag fick den där välkända, stora klumpen i halsen, visste jag att det inte skulle funka. Så jag fick hoppa av min kurs. Och surt kändes det förstås. Jag är inte alls förtjust i att prioritera bort. Men klumpen i halsen försvann direkt när det var gjort och det var väl tecken nog.
Dygnet har 24 timmar och så är det för oss alla. Vi behöver sova ca 8 av dessa timmar och väljer vi att lägga ALL annan tid på arbete, blir livet lätt lite jobbigt! Väljer vi sedan att nalla på våra sovtimmar för att hinna annat (ännu mera jobb?), då kan det till och med bli snudd på outhärdligt. Och vill vi verkligen ha outhärdliga liv, som inte är roliga att leva?
Jag pratade med brorsan om detta igår och han berättade om hur det var härom hösten när han tagit på sig för mycket med lärarjobb, driva eget företag och dessutom studera, samtidigt som hans fru var allvarligt sjuk. Då hade han till slut migrän i stort sett jämt. Och aura, de där blixtarna som en del av oss migrändrabbade får, dem hade han flera gånger varje dag. Det låter ju inte klokt och nu kunde vi sitta och skratta åt det, och åt hur han stormade in på Ica kvart i tio om kvällarna för att handla och blev irriterad över att de tänkte stänga så ”tidigt” (kl. 22…). Brorsan har också valt att prioritera bort ibland; självutveckling, ära och berömmelse i utbyte mot mera livskvalitet och tid med familjen. Precis som jag har han också kunnat hejda sig i tid. Däremot har han en kompis, en jätteduktig kille som producerat intensivt under flera år (läromedel, lektioner, support åt andra), utan att unna sig själv knappt någon ledig tid alls, och som nu är långtidssjukskriven och inte ens klarar av att läsa längre. Just det, jag skrev inte fel. Han kan inte läsa. Det är detta som kan hända till slut om man låter det gå för långt. Det är inte alltid det blir hjärtinfarkter eller migränanfall av det. Det kan lika gärna bli psoriasis, tarmvred eller helt enkelt att man inte längre förstår enkla saker, som hur man sätter på datorn, startar bilen eller tvättmaskinen. Hjärnan slutar helt enkelt att koppla.
Så gör inte så, kör inte in i väggen, för det är inte värt det. Bromsa hellre. Behövs det så bromsa allting ett tag. Ta ledigt, ta en time-out, åk ut på landet och gå i naturen. Då brukar tankarna klarna och hjärtrytmen lugna ner sig. Yoga i vardagen är ett annat av mina bästa tips. Den som gör yoga lär sig hantera stress på ett bättre sätt och blir mera medveten om vad som är viktigt i livet. Yoga fungerar holistiskt, helheten påverkas och du tränar inte bara kroppen. Det kanske låter som flum om du inte provat, men testa du så förstår du förmodligen.
Varningssignaler att ta på största allvar:
Sömnproblem - brukar vara det första tecknet på stress (problem att somna, eller att man vaknar och inte kan somna om fast man är trött, utan tankarna bara mal )
Ont i axlar och nacke, där spänningarna ofta sätter sig
Huvudvärk – den som har benägenhet för detta lär känna av det ordentligt vid för mycket stress
Stressmage – matsmältningsbesvär och magkatarr, magknip och diarré är vanligt
Humörsvängningar – irritation, ilska (som man gärna tar ut över andra), lätt att bli ledsen och kan gråta för ingenting, en känsla av dysterhet
Stark känsla av trötthet (ofta trots att man alltså ändå inte sover när man väl ligger i sängen)
Så vad är viktigt i livet? Frågan i sig är viktig! För vet vi inte vad vi tycker är viktigt, är det lätt att bara säga ja till allting och ta på sig alldeles för mycket. Och sedan springer vi på i ekorrhjulet och det blir detta som livet går ut på; att springa på och uträtta saker i högt tempo, där hela tillvaron bara är en enda stor plikt. Jag tycker att livet ska vara roligt, åtminstone ibland. Och att det är viktigt att ha energi till de saker som ska utföras. Vi har ett eget ansvar, som sagt. Ingen annan prioriterar åt oss.
fredag 7 september 2012
Tips för en vegetarisk vecka
Jag försöker gärna få människor att äta mera vegetariskt, dels för planetens skull och för att minska växthuseffekten, dels för djurens skull, att dålig djurhållning och djurplågeri (som köttätarna aldrig brukar gilla att jag kallar det…) förekommer, även om Sverige oftast är bättre på det området än många andra länder. Och äter du kött, så välj ekologiskt! I alla fall, jag har också förståelse för att man kanske inte vill ändra sin kosthållning rakt av och från en dag till en annan bli helvegetarian. Men har du funderat på att bli halvvegetarian? Halva dagen? Halva veckan? Eller kanske att bara testa en vecka och se hur kroppen reagerar. För dig som tycker det är lite svårt att tänka ut vegetarisk mat för en hel vecka har jag satt ihop en matsedel här nedan, som du kan följa. Detta är inte veganmat, utan denna matsedel innehåller mejeriprodukter och ägg. Du kommer utan problem att få i dig alla proteiner du behöver, så det är inget du behöver oroa dig för. Jag har inte tagit med recepten, för då skulle detta blogginlägg blivit jättelångt (men de kommer kanske en annan gång). Men söker du på nätet kommer du enkelt att hitta bra recept till varje rätt. Och kom ihåg; det är kul att testa nya recept!
Måndag lunch: Tomatsoppa, fullkornsbröd med ost
Måndag middag: Vegetarisk burgare (köp färdig fryst produkt eller gör själv), potatisklyftor, tzatziki, sallad
Tisdag lunch: Grekisk sallad med fullkornsbröd
Tisdag middag: Pasta med grönsakssås (t.ex. broccoli, soltorkade tomater, rödlök, havregrädde, grönsaksbuljongtärning)
Onsdag lunch: Pastasallad gjord på pasta från kvällen innan
Torsdag: Huevos Rancheros (scrambled eggs som man lägger i tortillas tillsammans med salsa och hackad koriander)
Torsdag lunch: Grönsaksomelett, sallad
Torsdag middag: Rotfruktsgryta med fullkornsris och bröd
Fredag lunch: Quinoasallad med hårdkokta ägg
Fredag middag: Vegetarisk lasagne (har du tillgång till boken ”Annas mat” så finns där ett fantastiskt recept på vegetarisk lasagne), sallad
Lördag lunch: Pitabröd med falafel, feferoni, sallad och vitlökssås (eller annan sås)
Lördag middag: Chili sin Carne (gjord på vegfärsk med chili, vitlök, bönor, krossade tomater och vatten) med fullkornsris, sallad
Söndag lunch: Amerikanska pannkakor på dinkelmjöl, ekologisk hallonsylt eller lönnsirap, morots-, gurk-, celleristavar och tomatklyftor vid sidan om
Söndag middag: Wokade grönsaker med tofu, chilisås, tagliatelle eller annan pasta
Med sallad menas inte bara isbergssallad, tomat och gurka utan blanda friskt med alla möjliga grönsaker och gröna blad som ruccola, spenat, paprika, morot, avokado, majs, rädisor, rödbetor, bönor och även nötter eller solrosfrön. Fetaost kan också vara gott att blanda i.
Förhoppningsvis kommer du att känna dig lättare i kroppen efter din vegetariska vecka. Yoga är (åtminstone enligt böckerna) lättare att göra med en vegetarisk kost, eftersom kött bidrar till att försura kroppen och göra lederna stelare. Lycka till!
Måndag lunch: Tomatsoppa, fullkornsbröd med ost
Måndag middag: Vegetarisk burgare (köp färdig fryst produkt eller gör själv), potatisklyftor, tzatziki, sallad
Tisdag lunch: Grekisk sallad med fullkornsbröd
Tisdag middag: Pasta med grönsakssås (t.ex. broccoli, soltorkade tomater, rödlök, havregrädde, grönsaksbuljongtärning)
Onsdag lunch: Pastasallad gjord på pasta från kvällen innan
Torsdag: Huevos Rancheros (scrambled eggs som man lägger i tortillas tillsammans med salsa och hackad koriander)
Torsdag lunch: Grönsaksomelett, sallad
Torsdag middag: Rotfruktsgryta med fullkornsris och bröd
Fredag lunch: Quinoasallad med hårdkokta ägg
Fredag middag: Vegetarisk lasagne (har du tillgång till boken ”Annas mat” så finns där ett fantastiskt recept på vegetarisk lasagne), sallad
Lördag lunch: Pitabröd med falafel, feferoni, sallad och vitlökssås (eller annan sås)
Lördag middag: Chili sin Carne (gjord på vegfärsk med chili, vitlök, bönor, krossade tomater och vatten) med fullkornsris, sallad
Söndag lunch: Amerikanska pannkakor på dinkelmjöl, ekologisk hallonsylt eller lönnsirap, morots-, gurk-, celleristavar och tomatklyftor vid sidan om
Söndag middag: Wokade grönsaker med tofu, chilisås, tagliatelle eller annan pasta
Med sallad menas inte bara isbergssallad, tomat och gurka utan blanda friskt med alla möjliga grönsaker och gröna blad som ruccola, spenat, paprika, morot, avokado, majs, rädisor, rödbetor, bönor och även nötter eller solrosfrön. Fetaost kan också vara gott att blanda i.
Förhoppningsvis kommer du att känna dig lättare i kroppen efter din vegetariska vecka. Yoga är (åtminstone enligt böckerna) lättare att göra med en vegetarisk kost, eftersom kött bidrar till att försura kroppen och göra lederna stelare. Lycka till!
fredag 31 augusti 2012
12 anledningar att göra yoga
Detta är en kort blänkare för dig som ännu inte är medveten om yogans många positiva bieffekter. Här kommer ett antal anledningar att prova:
1. Du blir starkare både fysiskt och mentalt.
2. Du sover bättre.
3. Du kan så småningom klara dig på mindre sömn.
4. Det blir lättare att kontrollera vikten.
5. Du blir smidigare och rörligare i både kropp och själ.
6. Du blir på bättre humör och en trevligare person.
7. Du får förbättrad hållning.
8. Du lär dig hantera stress.
9. Du syresätter blodet bättre.
10. Din matsmältning fungerar mera effektivt.
11. Du stärker ditt immunförsvar.
12. Du får lättare att prioritera och fatta smarta beslut.
Jag vill även poängtera att yoga är också för helt vanliga, oviga, stela människor. Det finns yogaklasser för alla typer och smaker. Just nu i början av terminen finns det ofta möjligheter att prova på gratis. Utnyttja det och se vad du trivs med!
Ibland hör jag människor säga ”Jag är alldeles för otålig för yoga. Det är alldeles för segt och tråkigt för mig.” Då föreslår jag Ashtanga Yoga eller någon annan typ av Vinyasa, som är klasser med mycket rörelse och aktivitet. Har du problem med värk i leder eller muskler rekommenderar jag istället att du börjar med mjukare varianter. Då är ”nybörjare”, ”avslappning”, ”relax” ord att leta efter. Kundaliniyoga kan även vara en bra variant för den som vill ha en mindre fysisk yoga.
Du som redan gör yoga VET förstås detta och också att man efter en tid kan känna för att prova på andra yogavarianter och att det spännande med yoga är att det finns hur mycket som helst att lära sig för den som vill. Yoga är en hel vetenskap om man har lust att fördjupa sig. Och har man inte det, så funkar det ändå. Det är det som är det underbara!
måndag 27 augusti 2012
Chai - bra för matsmältning och immunförsvar - och gott!
I vissa delar av världen är Chai helt enkelt ordet för te. I västvärlden har det dock oftast betydelsen ett te som är kryddat på ett visst sätt, det som på många håll i Indien istället benämns Masala chai (te med blandade kryddor).
Chai-te är gott (och just nu en trend), men det finns även många andra anledningar att dricka det, bland annat för den som har problem med mage och matsmältning. Chai har i undersökningar visat sig förbättra matsmältningen, ha goda antioxidativa effekter och stärka immunförsvaret.
Hur chai tillagas beror på var man är, men standardingredienser brukar vara te (svart eller grönt), ingefära, kardemumma, kanel, nejlika, fänkål och svartpeppar. Ingredienserna samverkar samtidigt som de var och en för sig har en läkande effekt.
Te: Innehåller antioxidanter, höjer det goda kolesteroelt och förebygger hjärt- och kärlsjukdomar.
Ingefära: Underlättar matsmältningen, förbättrar cirkulationen, stärker immunförsvaret, motverkar inflammation och tros kunna hjälpa till att bekämpa cancerceller.
Kardemumma: Underlättar matsmältningen och stärker immunförsvaret. Hjälper till att rena kroppen (detoxeffekt) förbättrar cirkulationen och anses hjälpa mot andningsrelaterade besvär.
Kanel: Också bra för matsmältningen, hjälper till att balansera blodsockret och är anti-inflammatoriskt.
Fänkål: Full med antioxidanter, vitamin C, kalium och fibrer. Anses även kunna hjälpa till att förebygga cancer.
Nejlika: Ännu en krydda som är bra för matsmältningen, samt har vissa smärtstillande egenskaper och kan hjälpa mot magkatarrbesvär. Fungerar även antibakteriellt.
Svartpeppar: Ny forskning visar på att svartpeppar påverkar ämnesomsättningen och får oss att förbränna fett i större utsträckning. Precis som de övriga chaikryddorna underlättar svartpeppar matsmältningen och har antibakteriell effekt.
Många kaféer serverar numera Chai Latte, vilket är ett chai-te med mjölk. Också jättegott! Lite grand tror jag chai är som kaffe eller rödvin, man får vänja sig vid det och sedan älskar man det. Och det är alltså en nyttig vana att ha!
Min egen chai-favorit är Yogi Tea Green Chai Organic, som är ayurvediskt och helt underbart tillsammans med en sked honung (se fotot ovan). Förutom redan nämnda ingredienser innehåller det mynta.
Källa: bl.a. www.mindbodygreen.com – Dr. Isaac Eliaz
söndag 19 augusti 2012
Pinole energikakor
Inspirerad av Tarahumarafolket och Born to Run-boken har jag experimenterat lite extra med chiafrön, majsmjöl och bönor på sista tiden. På nätet hittade jag ett recept på Pinole Energy Bars, som jag provade:
½ kopp (ca 1 dl) majsmjöl
½ msk kanel
1 msk brunt socker eller honung
1 msk chiafrön
Lagom med vatten
Blanda allt och forma till ”bars” och baka sedan i ugnen på 230 F (175 C) i ca 15 minuter.
Dessa energy bars ville inte min kräsna familj äta, eftersom de inte smakade någonting (okej då, de smakade kanske mest som sand…). Men duktiga jag åt upp dem till slut. Hade jag gjort dem skulle jag minsann äta dem också!
Men sedan har jag utvecklat och förbättrat receptet till någonting som alla faktiskt vill ha. Så följ detta så får du hyfsade energikakor, bra som mellanmål eller påfyllning innan man ska träna:
1 dl majsmjöl
2 msk havregryn
½ msk kanel (kan uteslutas om man inte gillar kanel så särskilt)
1 msk muscovadosocker eller annat brunt socker
2 msk agavesirap
1 msk chiafrön
2 dl kallt vatten
100 g finhackad mörk choklad
3 torkade aprikoser klippta till småbitar
1 näve gojibär
Blanda allt och forma till små kakor (eftersom den här smeten helt enkelt inte hänger ihop tillräckligt bra för att göra ”bars”). Baka i mitten på ugnen i 175 C ca 15 minuter eller tills de ser lagom ut.
Det blir ca 10 kakor och de håller sig i en kakburk någon vecka i kylen. Inget hindrar förstås att man gör dubbel sats och fryser in och tar ut efter behov. Definitivt nyttigare än vanliga kakor, framför allt sådana som du köper färdiga.
torsdag 16 augusti 2012
Bra eller dåligt att kontrollera starka känslor?
Kan vi kontrollera starka känslor? Hur då och vad får det för effekt?
Jag lyssnade på en intressant föreläsning om känslor på iTunesU av James Gross och svaret på den första frågan är ja. Vi kan kontrollera våra känslor eller snarare hantera dem.
Länge fanns det två teorier om vad som händer när man kontrollerar sina känslor genom att undertrycka dem. Om vi nollställer ansikte och kroppsspråk och låtsas som om vi inte känner något alls, vad händer då? 1. Leder då detta till att vi också blir mindre upprörda? Att om vi lugnar ner ytan, så lugnar vi också ner oss inombords? Eller - 2. Kommer känslorna istället att bubbla på under ytan och till och med förvärras? För att till slut kanske mynna ut i någon slags explosion eller till och med göra oss sjuka?
Så vilken teori är den rätta? Eller fungerar det olika för olika personer? James Gross gjorde experiment på detta och kom fram till … alternativ 2! Och det gäller oss alla (fast i olika grad). Den som stänger inne sina känslor, blir inte alls av med dem, utan tvärtom förvärras de. Blodtrycket stiger, man liksom kokar inombords. Och mår sämre och kan till och med bli sjuk.
Intressant är också att inte bara den som stänger inne sina känslor får ett förhöjt blodtryck, utan även personer runt omkring kan påverkas. Teorin är att den som interagerar med någon som inte låtsas om sina känslor undermedvetet märker att något inte stämmer. Detta oroar och får också den personen att känna sig obehagligt till mods och det leder i sin tur till att blodtrycket stiger.
Då är frågan, finns det ett bättre sätt att kontrollera sina känslor än att försöka låtsas som om de inte finns? Genom nya undersökningar kom James Gross fram till att ja, det finns det faktiskt. Man kan resonera med sig själv och på så vis börja tänka annorlunda kring det som skapar de upprörda känslorna. Och DÅ, stiger inte blodtrycket, utan då sänks det istället. Då handlar det nämligen inte längre om att ignorera känslorna, utan istället om att vi faktiskt ändrar inställning och inte känner lika starkt.
Men – även om vi alla reagerar så här, så finns det förstås ändå vissa skillnader från person till person. Vissa har lättare att bli upprörda än andra. Vissa har lättare för att tillämpa metoden där man omvärderar situationen. En annan intressant faktor är att när vi blir äldre blir vi faktiskt även klokare och får allt lättare att hantera starka känslor och att omvärdera. Äldre personer har en tendens att lättare kunna se händelser från flera olika perspektiv än vad yngre personer har och det har troligtvis med livserfarenhet att göra.
En annan faktor att beakta är att det inte alltid nödvändigtvis är så att det ÄR bra att omvärdera och se situationen på ett annat sätt. Denna metod kan till exempel få oss att rättfärdiga vissa situationer och beteenden, som kan vara direkt skadliga för oss. Personer som stannar kvar i destruktiva relationer är ett sådant exempel.
Ibland kan det bästa alternativet vara att helt enkelt släppa fram alla upprörda känslor. Det finns inga skrivna mallar för exakt hur, när och var. Dock, bara det faktum att vi känner till att de här olika sätten att hantera upprörda känslor existerar, kan räcka för att vi upplever att vi har mera kontroll och inte bara är helt utelämnade åt situationen. Vi har ett val!
Källa: Can We Really Control Our Emotions? James Gross, Stanford October 3, 2011, iTunesU
Jag lyssnade på en intressant föreläsning om känslor på iTunesU av James Gross och svaret på den första frågan är ja. Vi kan kontrollera våra känslor eller snarare hantera dem.
Länge fanns det två teorier om vad som händer när man kontrollerar sina känslor genom att undertrycka dem. Om vi nollställer ansikte och kroppsspråk och låtsas som om vi inte känner något alls, vad händer då? 1. Leder då detta till att vi också blir mindre upprörda? Att om vi lugnar ner ytan, så lugnar vi också ner oss inombords? Eller - 2. Kommer känslorna istället att bubbla på under ytan och till och med förvärras? För att till slut kanske mynna ut i någon slags explosion eller till och med göra oss sjuka?
Så vilken teori är den rätta? Eller fungerar det olika för olika personer? James Gross gjorde experiment på detta och kom fram till … alternativ 2! Och det gäller oss alla (fast i olika grad). Den som stänger inne sina känslor, blir inte alls av med dem, utan tvärtom förvärras de. Blodtrycket stiger, man liksom kokar inombords. Och mår sämre och kan till och med bli sjuk.
Intressant är också att inte bara den som stänger inne sina känslor får ett förhöjt blodtryck, utan även personer runt omkring kan påverkas. Teorin är att den som interagerar med någon som inte låtsas om sina känslor undermedvetet märker att något inte stämmer. Detta oroar och får också den personen att känna sig obehagligt till mods och det leder i sin tur till att blodtrycket stiger.
Då är frågan, finns det ett bättre sätt att kontrollera sina känslor än att försöka låtsas som om de inte finns? Genom nya undersökningar kom James Gross fram till att ja, det finns det faktiskt. Man kan resonera med sig själv och på så vis börja tänka annorlunda kring det som skapar de upprörda känslorna. Och DÅ, stiger inte blodtrycket, utan då sänks det istället. Då handlar det nämligen inte längre om att ignorera känslorna, utan istället om att vi faktiskt ändrar inställning och inte känner lika starkt.
Men – även om vi alla reagerar så här, så finns det förstås ändå vissa skillnader från person till person. Vissa har lättare att bli upprörda än andra. Vissa har lättare för att tillämpa metoden där man omvärderar situationen. En annan intressant faktor är att när vi blir äldre blir vi faktiskt även klokare och får allt lättare att hantera starka känslor och att omvärdera. Äldre personer har en tendens att lättare kunna se händelser från flera olika perspektiv än vad yngre personer har och det har troligtvis med livserfarenhet att göra.
En annan faktor att beakta är att det inte alltid nödvändigtvis är så att det ÄR bra att omvärdera och se situationen på ett annat sätt. Denna metod kan till exempel få oss att rättfärdiga vissa situationer och beteenden, som kan vara direkt skadliga för oss. Personer som stannar kvar i destruktiva relationer är ett sådant exempel.
Ibland kan det bästa alternativet vara att helt enkelt släppa fram alla upprörda känslor. Det finns inga skrivna mallar för exakt hur, när och var. Dock, bara det faktum att vi känner till att de här olika sätten att hantera upprörda känslor existerar, kan räcka för att vi upplever att vi har mera kontroll och inte bara är helt utelämnade åt situationen. Vi har ett val!
Källa: Can We Really Control Our Emotions? James Gross, Stanford October 3, 2011, iTunesU
fredag 10 augusti 2012
Yoga som hjälp vid cancer
Numera forskas det mycket på yoga och dess hälsosamma effekter och studie efter studie visar hur yoga sänker blodtrycket, minskar stress och förbättrar koncentration, sömn och matsmältning. Allt oftare, framför allt i USA, rekommenderas därför yoga som kompletterande behandling vid cancer. Förmodligen kommer detta också att bli allt vanligare i Sverige.
Yoga botar förstås inte cancer. Men som komplement till övrig behandling kan det vara en fantastisk hjälp, i synnerhet som det stärker immunförsvaret och har en lindrande effekt på stressymptom, oro och sömnsvårigheter. Framför allt den yogiska andningen, som hjälper till att rengöra lymfsystemet, har visat sig ha en kraftig positiv effekt på immunförsvaret och även lindra stress.
Stress i sig har en starkt negativ verkan på immunförsvaret och kan bidra till utvecklandet av bland annat cancer och autoimmuna sjukdomar. Sänkning av stressnivåerna är därför viktigt för att kroppen själv ska kunna försvara sig mot sjukdomar och hålla sig frisk. Att sänka stressnivåerna är dock inte alltid det enklaste för den som just har fått ett cancerbesked och ser fram emot en tid med tuff behandling. Oro och ångest är vanliga känslor. Därför kan yoga verkligen hjälpa här och har i studier visat sig ha en kraftigt positiv inverkan på cancerpatienters psykiska hälsa. Genom yogan känner man att man kan återta kontrollen, vilket kan vara ett enormt viktigt steg i en situation där man annars oftast känner sig väldigt utlämnad. Både själva sjukdomen och behandlingen kan lindras med hjälp av yoga.
Viktigt vid cancer är att yogan passar patienten. Alla kan inte göra alla typer av yoga och vilken yoga som är lämplig kan skilja sig från månad till månad beroende på var i behandlingen man befinner sig. Därför kan speciella grupper med individuell anpassning ibland vara det allra bästa alternativet. Yoga fungerar holistiskt, det vill säga det är helheten som är så viktig, inte enskilda positioner eller enstaka tillfällen. Kontinuitet är viktigt och patienten uppmuntras därför att deltaga efter förmåga oavsett om hon/han har bra eller dåliga dagar.
Under cancerbehandling är kroppen ganska förorenad av starka mediciner och både andningen och positionerna i yogan hjälper till att rena. Såväl kropp som sinne lär sig att slappna av. Det blir som en god cirkel där det ena hjälper det andra.
Är du intresserad av forskningsresultat rekommenderar jag www.medicinskyoga.se, där du även kan hitta internationella forskningsresultat. Svensk forskning om yoga fokuserar framför allt på kundaliniyoga och s.k. medicinsk yoga. Personligen tycker jag den internationella forskningen är intressantare, eftersom den visar på att ALL yoga har en positiv effekt på hälsan och man ska inte låta kundaliniyogan ta patent på detta och blåsa upp den för mycket (säger jag som en hängiven utövare av klassisk Hatha Yoga som jag anser att man kan anpassa till det mesta). Men som alltid, välj den typ av yoga som känns rätt för dig!
Som någon sa: ”Yoga is a rope you can hold on to when the going gets tough and it will carry you through.” (Yoga är ett rep du kan hålla i under tuffa förhållanden och som kommer att bära dig igenom.)
Källor: www.yogajournal.com, www.integrativecare.se, www.medicinskyoga.se
söndag 5 augusti 2012
Hälsosamma efterrätter
Kanske lika bra att en gång för alla erkänna att efterrätter som ska försöka vara precis samma som ”the real thing” men med nyttiga ingredienser istället faktiskt inte funkar så särskilt bra. De blir helt enkelt inte lika goda! Trots detta envisas jag med att hålla på och testa olika recept som jag hittar. Kanske för att jag helt enkelt tycker det är kul att experimentera, vem vet. Men gott blir det nästan aldrig.
Senaste sensationen jag testade var en chokladmousse gjord på avokado, kakao, vatten, honung, dadlar och vaniljpulver. Jag har tre barn och de två äldsta kastade ut sina portioner efter bara några tuggor. Yngste sonen och jag själv lyckades dock kämpa i oss allt med hjälp av vaniljgräddglass. Mycket glass blev det, så frågan är väl hur nyttigt det egentligen var… När man sötar med dadlar blir det ofta VÄLDIGT sött, verkligen på gränsen till vad man klarar. Och avokado, som annars är jättegott både på egen hand och i sallader, i kombination med kakao – det smakade bara vämjeligt. Så den efterrätten gör vi inte fler gånger. Precis som med de flesta andra liknande recept som vi testat.
Faktum är att hellre än att sätta fram dessa hälsosammare varianter på tårtor, glass och puddingar, som ändå bara smakar sådär, äter jag hellre originalet och njuter av det, dvs. en riktig, god och smarrig efterrätt, men istället mera sällan.
Och naturligt nyttiga efterrätter är ofta godast som de är och inte ihopajoxade till någonting annat. Frukt som den är rakt av! Dadlar är t.ex. mycket godare på egen hand. Fruktsallad är också gott. Grekisk/turkisk yoghurt mixad med bär och kanske en dutt honung kan smaka himmelskt. Skulle jag presentera den för barnen som ”nyttig glass” som makar PRECIS lika gott som vanlig glass, så skulle ingen gilla den. Men säger jag att idag får vi grekisk yoghurt mixat med frusna blåbär och hallon och det passar bra efter den tuffa fotbollsträningen, så blir detta välkommet som efterrätt eller mellanmål istället. Och den riktiga glassen kan vänta till helgen utan problem.
Senaste sensationen jag testade var en chokladmousse gjord på avokado, kakao, vatten, honung, dadlar och vaniljpulver. Jag har tre barn och de två äldsta kastade ut sina portioner efter bara några tuggor. Yngste sonen och jag själv lyckades dock kämpa i oss allt med hjälp av vaniljgräddglass. Mycket glass blev det, så frågan är väl hur nyttigt det egentligen var… När man sötar med dadlar blir det ofta VÄLDIGT sött, verkligen på gränsen till vad man klarar. Och avokado, som annars är jättegott både på egen hand och i sallader, i kombination med kakao – det smakade bara vämjeligt. Så den efterrätten gör vi inte fler gånger. Precis som med de flesta andra liknande recept som vi testat.
Faktum är att hellre än att sätta fram dessa hälsosammare varianter på tårtor, glass och puddingar, som ändå bara smakar sådär, äter jag hellre originalet och njuter av det, dvs. en riktig, god och smarrig efterrätt, men istället mera sällan.
Och naturligt nyttiga efterrätter är ofta godast som de är och inte ihopajoxade till någonting annat. Frukt som den är rakt av! Dadlar är t.ex. mycket godare på egen hand. Fruktsallad är också gott. Grekisk/turkisk yoghurt mixad med bär och kanske en dutt honung kan smaka himmelskt. Skulle jag presentera den för barnen som ”nyttig glass” som makar PRECIS lika gott som vanlig glass, så skulle ingen gilla den. Men säger jag att idag får vi grekisk yoghurt mixat med frusna blåbär och hallon och det passar bra efter den tuffa fotbollsträningen, så blir detta välkommet som efterrätt eller mellanmål istället. Och den riktiga glassen kan vänta till helgen utan problem.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
