Leta i den här bloggen

söndag 19 augusti 2012

Pinole energikakor


Inspirerad av Tarahumarafolket och Born to Run-boken har jag experimenterat lite extra med chiafrön, majsmjöl och bönor på sista tiden. På nätet hittade jag ett recept på Pinole Energy Bars, som jag provade:

½ kopp (ca 1 dl) majsmjöl
½ msk kanel
1 msk brunt socker eller honung
1 msk chiafrön
Lagom med vatten

Blanda allt och forma till ”bars” och baka sedan i ugnen på 230 F (175 C) i ca 15 minuter.

Dessa energy bars ville inte min kräsna familj äta, eftersom de inte smakade någonting (okej då, de smakade kanske mest som sand…). Men duktiga jag åt upp dem till slut. Hade jag gjort dem skulle jag minsann äta dem också!

Men sedan har jag utvecklat och förbättrat receptet till någonting som alla faktiskt vill ha. Så följ detta så får du hyfsade energikakor, bra som mellanmål eller påfyllning innan man ska träna:

1 dl majsmjöl
2 msk havregryn
½ msk kanel (kan uteslutas om man inte gillar kanel så särskilt)
1 msk muscovadosocker eller annat brunt socker
2 msk agavesirap
1 msk chiafrön
2 dl kallt vatten
100 g finhackad mörk choklad
3 torkade aprikoser klippta till småbitar
1 näve gojibär

Blanda allt och forma till små kakor (eftersom den här smeten helt enkelt inte hänger ihop tillräckligt bra för att göra ”bars”). Baka i mitten på ugnen i 175 C ca 15 minuter eller tills de ser lagom ut.

Det blir ca 10 kakor och de håller sig i en kakburk någon vecka i kylen. Inget hindrar förstås att man gör dubbel sats och fryser in och tar ut efter behov. Definitivt nyttigare än vanliga kakor, framför allt sådana som du köper färdiga.