Leta i den här bloggen

söndag 5 augusti 2012

Hälsosamma efterrätter

Kanske lika bra att en gång för alla erkänna att efterrätter som ska försöka vara precis samma som ”the real thing” men med nyttiga ingredienser istället faktiskt inte funkar så särskilt bra. De blir helt enkelt inte lika goda! Trots detta envisas jag med att hålla på och testa olika recept som jag hittar. Kanske för att jag helt enkelt tycker det är kul att experimentera, vem vet. Men gott blir det nästan aldrig.

Senaste sensationen jag testade var en chokladmousse gjord på avokado, kakao, vatten, honung, dadlar och vaniljpulver. Jag har tre barn och de två äldsta kastade ut sina portioner efter bara några tuggor. Yngste sonen och jag själv lyckades dock kämpa i oss allt med hjälp av vaniljgräddglass. Mycket glass blev det, så frågan är väl hur nyttigt det egentligen var… När man sötar med dadlar blir det ofta VÄLDIGT sött, verkligen på gränsen till vad man klarar. Och avokado, som annars är jättegott både på egen hand och i sallader, i kombination med kakao – det smakade bara vämjeligt. Så den efterrätten gör vi inte fler gånger. Precis som med de flesta andra liknande recept som vi testat.

Faktum är att hellre än att sätta fram dessa hälsosammare varianter på tårtor, glass och puddingar, som ändå bara smakar sådär, äter jag hellre originalet och njuter av det, dvs. en riktig, god och smarrig efterrätt, men istället mera sällan.

Och naturligt nyttiga efterrätter är ofta godast som de är och inte ihopajoxade till någonting annat. Frukt som den är rakt av! Dadlar är t.ex. mycket godare på egen hand. Fruktsallad är också gott. Grekisk/turkisk yoghurt mixad med bär och kanske en dutt honung kan smaka himmelskt. Skulle jag presentera den för barnen som ”nyttig glass” som makar PRECIS lika gott som vanlig glass, så skulle ingen gilla den. Men säger jag att idag får vi grekisk yoghurt mixat med frusna blåbär och hallon och det passar bra efter den tuffa fotbollsträningen, så blir detta välkommet som efterrätt eller mellanmål istället. Och den riktiga glassen kan vänta till helgen utan problem.