Leta i den här bloggen

fredag 31 augusti 2012

12 anledningar att göra yoga


Detta är en kort blänkare för dig som ännu inte är medveten om yogans många positiva bieffekter. Här kommer ett antal anledningar att prova:

1. Du blir starkare både fysiskt och mentalt.
2. Du sover bättre.
3. Du kan så småningom klara dig på mindre sömn.
4. Det blir lättare att kontrollera vikten.
5. Du blir smidigare och rörligare i både kropp och själ.
6. Du blir på bättre humör och en trevligare person.
7. Du får förbättrad hållning.
8. Du lär dig hantera stress.
9. Du syresätter blodet bättre.
10. Din matsmältning fungerar mera effektivt.
11. Du stärker ditt immunförsvar.
12. Du får lättare att prioritera och fatta smarta beslut.

Jag vill även poängtera att yoga är också för helt vanliga, oviga, stela människor. Det finns yogaklasser för alla typer och smaker. Just nu i början av terminen finns det ofta möjligheter att prova på gratis. Utnyttja det och se vad du trivs med!

Ibland hör jag människor säga ”Jag är alldeles för otålig för yoga. Det är alldeles för segt och tråkigt för mig.” Då föreslår jag Ashtanga Yoga eller någon annan typ av Vinyasa, som är klasser med mycket rörelse och aktivitet. Har du problem med värk i leder eller muskler rekommenderar jag istället att du börjar med mjukare varianter. Då är ”nybörjare”, ”avslappning”, ”relax” ord att leta efter. Kundaliniyoga kan även vara en bra variant för den som vill ha en mindre fysisk yoga.

Du som redan gör yoga VET förstås detta och också att man efter en tid kan känna för att prova på andra yogavarianter och att det spännande med yoga är att det finns hur mycket som helst att lära sig för den som vill. Yoga är en hel vetenskap om man har lust att fördjupa sig. Och har man inte det, så funkar det ändå. Det är det som är det underbara!