Leta i den här bloggen

torsdag 2 september 2010

Hot MOJO Yoga

Jag var i Göteborg på utbildning i Hot MOJO i helgen. Det var länge sedan jag gjorde något så jobbigt! Men roligt!

Det närmaste jag hade kommit hot yoga innan, var yoga vid poolkanten i Myrtle Beach, South Carolina i 38 graders värme, det vill säga precis den temperatur en Hot MOJO-sal håller. Luftfuktigheten var dock långt ifrån densamma. I Hot MOJO jobbar vi i 65 % luftfuktighet.

Efter det första passet i fredags stapplade vi ut, lika blöta som om vi legat i en pool. Kläderna gick att vrida ur! Jag tänkte för mig själv att om jag vetat hur jobbigt detta skulle vara, då hade jag aldrig i livet ens snuddat vid tanken på att utbilda mig till Hot MOJO-instruktör. Det intressanta är dock att man faktiskt vänjer sig vid värmen. Och att det går rätt så snabbt. Redan lördagens första pass kändes betydligt enklare. Faktum är att Hot MOJO på vissa sätt ÄR enklare än vanlig yoga. Det är raka, enkla övningar, tydligt och utförligt förklarat på ren svenska, det vill säga utan inblandning från sanskrit. Programmet är förkoreograferat, vilket innebär att man efter några gånger kan det, och då istället kan börja komma längre och effektivare in i positionerna.

Däremot är det en tuff fysisk utmaning. Positionerna hålls i första omgången i 40 sekunder, 20 sekunder i den andra. Skillnaden mot Bikram-yoga, som också görs i hög värme, är att Hot MOJO är ett kortare pass, 60 minuter mot Bikrams 90, vilket gör det lite lättillgängligare för den som är nybörjare. Bikram har 26 fasta positioner som man alltid gör. Hot MOJO har också ett fast program, men programmet byts ut tre gånger om året för att skapa variation och komma åt nya muskelgrupper, så inte träningen blir alltför ensidig.

Den som vill gå på Hot MOJO bör tänka på att fylla på med energi i god tid före passet och framför allt att dricka ordentligt. Förutom yogamatta tar man med sig en stor handduk att täcka mattan med (eftersom svetten gör att man glider) samt gärna en liten handduk att torka svett ur ansiktet med. Lätta kläder är det som gäller, helst i funktionsmaterial. Var beredd på att svettas mycket!

Fördelarna med den här träningen är bland annat att man gör sig av med slaggprodukter genom svettningen, att muskler och bindväv blir mer elastiska i värmen och tillåter större flexibilitet i rörelserna, cirkulationen i kroppen ökar, samt att man förutom den fysiska styrkan även tränar mental styrka. Det krävs nämligen vilja, målmedvetenhet, fokus och kontroll att träna i den här miljön.

Ja, vi var lite möra allihop efter den helgen! Och det var inte mycket tid vi fick till att ens ägna en tanke åt något annat än Hot MOJO. Oerhört intensivt med andra ord. I måndags bara vilade jag, men märkligt nog kände jag redan på tisdagen ett slags sug, ja nästan lite abstinensproblem… Vem hade trott det?

Vad gäller trender så är förstås Hot MOJO, tillsammans med Zumba, en jättestor trend i Sverige i just nu. Så det är roligt att Filborna Arena har satsat på ett Hot Yoga-rum, där vi startar upp klasser i början av oktober, både i Hot MOJO och i ”vanlig” yoga.

Johanna Andersson och Monika Björn har skapat konceptet och beskriver Hot MOJO som ”Effektiv, fysisk, lättillgänglig, nytt, hett och trendigt”.
Måste väl provas, eller hur???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar