Leta i den här bloggen

fredag 17 september 2010

Indoor Walking

I söndags var jag på utbildning i Indoor Walking på Filborna Arena. Inte för att jag ska hålla några pass i detta, utan mest av nyfikenhet. Även vi som inte ska jobba med just detta fick nämligen möjligheten. Följaktligen var jag den enda där som aldrig hade testat detta. Faktum är att jag inte ens visste vad det innebar. (Pinsamt, jag vet!) Något slags promenerande inomhus, förmodade jag. På löpband kanske? Eller bara på golvet? Nej, i en maskin, visade det sig!

Indoor Walking utförs i en promenadvariant på spinningcykel. Man går med fötterna på två stora plattor, som trampas fram och tillbaka. Framtill finns ett styre, anpassat för olika grepp, samt ett par stavar. Man kan säga att det är en skonsam variant att träna konditionen och även stora muskelgrupper, inte lika belastande för till exempel knäna som spinning eller löpning. Ett Indoor Walking-pass utförs i grupp, precis som spinningen, där var och en står på sin maskin, ökar och minskar motståndet, jobbar i intervaller och med olika grepp och intensitet. Längst fram står instruktören och leder gruppen till musik.

Ja, jag kanske kan tänka mig ett och annat pass framemot vintern. Vi har ju en del att tampas med här i Sverige i form av mörker, kyla och halka, vilket gör det kämpigare med konditionsträningen utomhus. För den som motiveras av att träna i grupp och bli ledd av instruktör till hög musik är det här definitivt ett skonsamt och roligt sätt att träna. För den som gillar frisk luft och klarar att motivera sig själv, är det väl, när vädret tillåter, ett lika bra alternativ att snöra på sig walkingskorna och ge sig ut på en rask promenad. Tar man med sig ett par stavar blir det ungefär lika bra träning (förutsatt att man använder stavarna på rätt sätt förstås!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar