Leta i den här bloggen

fredag 3 februari 2012

Hälsotårtan

Jag bakade hälsotårta till min mans födelsedag i tisdags. Han gillar inte tårta ändå, så det spelar ingen större roll vilken tårta han får, tänkte jag. Den här tårtan såg faktiskt god ut när de stod och åt den på den svenska Biggest Loser i förra veckans avsnitt. Så tanken var att min skeptiska familj skulle lysa upp i förvånad glädje när de satte tänderna i den. ”Mmm, det hade man inte kunnat tro!” skulle de utbrista. Men så blev det inte! Tårtan var inte god alls och ingen åt upp sin bit förutom jag. Men faktum är att den inte smakade något alls, man kunde lika gärna äta papper. Och jag kan säga precis vad det var som saknades; sockret! Med lite socker i botten och med lite socker i fyllningen, så skulle den tårtan smaka helt okej, det är jag ganska övertygad om. Men det var väl just sockret man ville undvika, kanske?

Faktum är att det kan vara hälsosamt att unna sig en bit riktig tårta ibland. Att alltid försaka är inte vägen till ett lyckligt liv. Det handlar om att klara balansen (mitt favorituttryck, jag vet!). Men äter du en bit tårta då och då, så är det okej. Äter du däremot en halv tårta eller äter du tårta varje dag, så är det mindre okej. Svårare är det inte.

Och jag ska definitivt testa Biggest Losers hälsotårta igen. Med socker! För faktum är ju att den ändå innehåller en del bra grejer som mango, cashewnötter, blåbär, psylliumfrön och aprikoser, betydligt mer än de flesta andra tårtor, och jag tror mangon kan bytas ut mot jordgubbar med gott resultat. (Jag ersatte förresten blåbären med lika delar gojibär och katrinplommon, eftersom jag inte hittade torkade blåbär där ursprungslandet stod i deklarationen, och jag vill undvika blåbär från länder där dvärgbandmasken är utspridd, även om risken är liten).

Men för tillfället har jag alltså en tre fjärdedels tårta utan smak i mitt kylskåp. Någon som vill komma och fika?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar