Leta i den här bloggen

söndag 29 januari 2012

In A Better Mood

Jag läste i HD förra veckan att man ska göra sig en livsbejakande ”moodboard” om man vill hänga med i vårens stora hemmatrend. Så här står det mera exakt: ” Den som vill vara riktigt trendig skapar sin egen moodboard inför våren, ett gammalt beprövat begrepp i designvärlden som i vår riktigt blommar ut till att bli riktigt hett inom heminredning.

Så här gör du:
-Måla en vägg eller häng upp en anslagstavla.
-Sätt upp dina inspiratonsföremål i färgskala, kronologiskt eller huller om buller.
-Skriv ett ord varje morgon som beskriver hur du känner dig eller vad du önskar dig av dagen.
-Förverkliga inspirationen genom att ta upp färger eller mönster från din moodboard i rummet runt omkring.”

När jag läste detta insåg jag att jag ägde en moodboard redan som tonåring (och alltså var långt före min tid!). Bara det att jag aldrig fattade att det var just en moodboard. Ordet var kanske inte ens uppfunnet? Och att jag inte precis stod och skrev dit några ord om morgnarna. Jag brukade istället kalla den för min inspirationstavla. Den bestod av en enorm anslagstavla, som jag målat vit och på den satte jag upp mängder och åter mängder med modefoton, naturbilder och andra vackra foton från världens alla hörn, samt kanske en och annan liten dikt, ja allt vad som inspirerade mig helt enkelt. Och egentligen var det en smart lösning på att mina föräldrar inte uppskattade att jag gjorde för mycket hål i tapeterna. På inspirationstavlan kunde jag byta ut och flytta runt hur mycket som helst. Och varje gång jag tittade på den så blev jag glad.

Men egentligen, vad det handlar om är väl att vi bör omge oss med sådant som gör oss glada? Sådant som vi upplever som vackert och inspirerande och att detta ger oss lite högre livskvalitet? Nu är jag ju ”stor” och har en egen stor familj dessutom. Ingen skulle uppskatta att jag spikade upp en moodboard i köket och tapetserade den med vad just jag tycker känns roligt just nu (typ yogabilder och vårlökar), det är jag rätt så säker på. Däremot har jag fixat till hela köket så att det känns trivsamt och även övriga rum. För det är viktigt ändå, både hemma och på jobbet, för arbets- såväl som livslust, att vi omger oss med sådant som får oss att må bra. Försköna ditt liv, helt enkelt. Omge dig med sådant som gör dig glad. Och är det en moodboard du behöver, så se till att fixa dig en sådan. För omgivningen är viktig!

Och som en liten avslutning; receptet på den nyttiga tårtan från Biggest Loser Sverige förra veckan, den som vi ska testbaka imorgon. En tårta kan också vara en ”moodbooster”:

En portion (150 kcal)
15 bitar:
275 g Kesella (1% fett
5 st gelatinblad
45 g torkade aprikoser
75 g torkade blåbär
255 g cashewnötter
300 g frusen mango
3-4 msk psylliumfrön
3-4 msk kakao
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i några minuter så att de mjuknar. Ta upp dem och blanda ut dem i en liten mängd varmt vatten (ca 2-3 msk), så att de löses upp. Tina mangon och mixa den med kesellan till en slät smet. Blanda gelatinet med lite av mango-kesella-smeten. Blanda därefter den med resten av smeten. Mixa nötter, frön, bär, torkade aprikoser och kakao. Tillsätt några droppar (obs!! verkligen droppar) vatten för att få chokladbolls-konsistens. Platta ut nöt- och fruktmixen till en form med löstagbarbotten. Bred ut mangosmeten över. Låt stå kallt tills den stelnat (30 min – 1 timme). Garnera med passionsfrukt och bär.
(Man kan även låta smeten stelna i bunken, platta ut botten på ett fat och sen bre över ”smeten” direkt)

-Neeeej, en sån kan vi inte äta! ropade barnen. Så jag återkommer nästa vecka med hur den smakade.

Källor: Helsingborgs Dagblad 2012-01-22, www.blogg.topphalsa.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar