Leta i den här bloggen

söndag 2 januari 2011

Hang in there!

Vad är det som gör att 99% av alla nyårslöften aldrig uppfylls? Att vi helt enkelt misslyckas och att vi två månader senare knappt ens kommer ihåg dem? Jo, att vi är lata och saknar det som på engelska heter ”perseverance” och som innebär att man framhärdar, fortsätter det man påbörjat och inte ger sig. ”Hang in there” är ett annat bra engelskt uttryck. Självklart kan inga större projekt gå i uppfyllelse bara av sig själva och på ren tur. Vi måste jobba på det, fortsätta jobba på det och jobba ännu mera på det. Hur länge? Ja, tills det blir klart förstås.

En annan anledning är att våra löften är för diffusa. Mål ska vara specifika och mätbara för att det ska kunna bli några resultat. ”Jag ska gå ner i vikt”, ”Jag ska börja äta bättre” och ”Jag ska börja träna” är därför egentligen inte mycket mera än fluff för hjärnan. - Hur då? frågar den sig.
–Beskriv hur det ska gå till och exakt vad det är som ska uppnås så kanske vi kan komma någon vart.

”Jag ska gå ner 12 kilo till midsommar och mitt mål är att ha tappat ett kilo varannan vecka.” Nu har vårt mål blivit specifikt och dessutom är det enkelt att mäta. Ställ dig på vågen varannan vecka och se resultatet.

”Jag ska sluta äta godis och kaffebröd och se till så jag får i mig tre frukter om dagen” är också tydligare signaler att jobba efter och går också lätt att kolla av. Har jag gjort detta idag eller har jag det inte?

”Jag ska köpa träningskort och se till att komma iväg till träningsanläggningen tre gånger i veckan” eller ” jag ska ut och jogga tre kilometer två gånger i veckan och en gång i veckan så kör jag en tränings-dvd” är bra recept att både jobba efter och att kunna mäta.

Och vad gör jag om jag upptäcker att jag misslyckas? Om jag inte har gått ner något alls på fyra veckor? Eller om jag blev sjuk och inte kunde träna under 14 dagar? Ja, inte ger jag väl upp i alla fall! Att falla ur ramen och misslyckas lite grand hör nämligen till själva förändringsarbetet. Det är bra att vara medveten om detta. För det är här vi kommer tillbaka till ”Hang in there”. Det blir inga resultat annars.

Gott Nytt 2011: Hang in there!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar