Leta i den här bloggen

söndag 28 februari 2016

Ett sockerfritt liv

Såg du "Sockerfilmen" som visades på svt2 i början på veckan? Om inte rekommenderar jag att du går in på svt.se och ser den!

Australiensaren Damon Gameau, som i vanliga fall lever hälsosamt och utan socker i sin diet, testar under två månader att varje dag äta 40 teskedar socker. Intressant nog gör han detta utan att konsumera godis, läsk, glass, kakor och liknande. Han gör det genom "vanlig" mat, det vill säga fruktyoghurt, flingor, juicer, såser, ofta lågkalorialternativ, sådant som människor i största allmänhet äter och tror är nyttigt. Hans kaloriintag per dag ligger på samma som hans vanliga sockerfria diet, det vill säga cirka 2300. Det som händer under dessa två månader är följande: Han går upp 8 kg i vikt. Hans midjemått ökar med 10 cm. Han får hudproblem, hans kolesterolvärden försämras och han börjar få fettlever. Detta om något är väl ett tydligt bevis för att det inte bara handlar om antalet kalorier man får i sig, utan om vilken typ av kalorier det handlar om!



Vitt socker, fortfarande no-no!

Själv gav jag ju som nyårslöfte att jag under januari månad skulle avstå från att äta socker. Så hur har det gått? Svar: jättebra! Det har känts enkelt. Orsak: mitt handeksem har förbättrats med ungefär 99%. Då är det lätt att känna sig motiverad. Så trots att vi nu snart är inne i mars månad så fortsätter jag mitt sockerfria liv. För det är mödan värt.

Förra året bestämde jag mig för att sluta äta vete. Både vete och socker anses vara inflammatoriskt, så det var av helt samma anledning som det här med sockret. Jag ville prova och se om mitt eksem blev bättre. Det blev det. Men inte helt bra. Problemen har ändå funnits kvar delvis och därför bestämde jag mig för att även testa det här med att utesluta socker. Och när jag tittar på resultatet så tror jag faktiskt att både vete och socker är bovarna i dramat. Undviker jag dem båda så mår jag mycket bättre. Men alla är vi olika och sanningen är att det för min del är betydligt svårare att avstå från vete än att avstå från socker. Jag kan ibland längta ihjäl mig efter bröd och pasta, och vi pratar då riktigt bröd och riktig pasta som är gjord på durumvete (för det finns ju t.ex. majspasta och liknande och man kan baka bröd på andra mjölsorter). Dessutom blir man väldigt besvärlig när man ska undvika båda dessa saker, dels när man är bortbjuden och dels när man är ute någonstans på språng och ska äta eller fika. Så med framför allt vetet fuskar jag ibland och det straffar sig i och för sig ofta genast, men ibland så är det värt det. Mina allergier är ju ingenting livshotande. Det är inte som om jag skulle få en anafylaktisk chock och behöva transporteras i ilfart till närmsta akutmottagning. Och det är inte heller som för någon med glutenintolerans, att det förstör tarmluddet. Jag får bara eksem. Och valet är mitt ifall jag just då tycker att det är värt det.

Som inspirationskälla under den här första sockerfria tiden har jag haft Fredrik Paulúns bok "50 genvägar till ett sockerfritt liv". En jättebra bok! Med det stödet har projektet blivit lätt och roligt. När man läser den boken vill man verkligen inte ha något socker (vilket man för övrigt inte vill när man sitter och tittar på Sockerfilmen heller). Och jag tänkte här ta upp några saker, som förhoppningvis kan inspirera någon annan till att testa.

Först och främst, varför vill vi så gärna ha socker? Dels för att det smakar gott förstås. Men också för att det sätter igång endorfinerna i kroppen, dvs. ett av kroppens må-bra-hormon (egentligen en sk. peptid) som gör oss gladare, lugnare och mindre ångestfyllda. Vi bildar även serotonin, en signalsubstans som får oss att känna oss mindre deprimerade (serotonintabletter är vad läkarna skriver ut till personer som lider av depression, det vi ibland kallar för "lyckopiller"). Dessutom frisätts dopamin, ytterligare ett signalämne som gör oss upprymda och får livet att kännas mera lustfyllt. Inte underligt att socker är något som vi gärna stoppar i oss! 

En del personer, som t.ex. Fredrik Paulún själv, utvecklar beroende. Detta leder ofta till att man äter mer och mer och även till att det blir svårare att avstå. Jag tillhör inte själv dem som är eller varit beroende av socker, och i så fall blir det förstås också enklare att sluta upp med med det så här tvärt. Känner du själv att din sockerkonsumtion hela tiden ökar och att du verkligen får abstinens av att försöka låta bli det, så får du alltså en lite tuffare resa mot ett sockerfritt liv. Men desto viktigare att du gör den kanske! 

Men varför?
En viktig anledning är att det sliter på bukspottskörteln med för hög sockerkonsumtion och i längden ökar risken för diabetes. I bukspottskörteln produceras insulinet som behövs för att sockermolekylerna ska kunna föras ut i kroppens olika celler. När vi äter sockerrik föda måste mycket insulin produceras och det leder ofta till ett snabbt blodsockerfall. När blodsockret sjunker kraftigt känner vi oss trötta och hängiga och behöver något som på nytt fyller oss med energi - mer socker! Detta skapar kraftiga hömörsvängningar och leder även till att vi kan bli beroende av våra "sockerfixar." Bukspottskörteln får alltså jobba för högtryck och det socker som inte används som energi lagras som fett.

Socker är också tomma kalorier. När vi äter oss mätta på tomma kalorier får vi mindre näring. För den som vill hålla en lagom vikt är det alltså viktigt att de kalorier man får i sig har den näring man behöver, det som vi kallar för näringstäta kalorier. 

En överkonsumtion av socker och framför allt fruktos leder till inlagringar i levern och kan rätt så snart leda till fettlever, vilket räknas som ett förstadium till diabetes typ 2.  Fettlever kan även leda till inflammation och på lite längre sikt skrumplever och levercancer.

En hög sockerkonsumtion och framför allt mycket läsk leder till förhöjt blodtryck. Läsk anses för övrigt tillhöra det mest fettbildande som finns.

Socker orsakar inte cancer (vad man vet), men det finns ändå en tydlig koppling mellan hög sockerkonsumtion och cancer, och man tror att socker kan göda cancerceller och helt enkelt skapa en bättre tillväxtmiljö för tumörer. Det ser ut att finnas en högre benägenhet för cancer i bukspottskörtel, livmoder, strupe, prostata, bröst och njurar för personer som konsumerar mycket socker.

Högt blodsocker leder även till förhöjda nivåer av LDL-kolesterolet (det dåliga kolesterolet), och förhöjda blodfetter.

Istället för socker
Motion ger oss också både dopamin, endorfiner och serotonin. Ett jättebra substitut till socker alltså! Ska du låta bli socker, se till så du får in regelbunden träning i ditt liv ifall du inte redan har det. Det här är faktiskt det allra bästa tipset när det gäller att sluta med socker.

Något som också är jätteviktigt när man slutar med socker är att se till så man håller ordning på sitt blodsocker. Detta gör man med täta måltider. Går det för långt mellan måltiderna sjunker blodsockret och då blir det oerhört svårt att stå emot suget efter snabba kolhydrater.

Om man ändå är sugen på sött
Frukt och bär är ett bra alternativ. Själv äter jag mängder med frukt, både färsk och torkad. Men - är inte det samma sak, kan man fråga sig då. Torkad frukt är ju också söt. Ja, det är den. Men frukten innehåller helt andra koncentrationer sötma och kompletteras av andra näringsämnen. Torkad frukt är en rik källa till vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter och är därför det som vi kallar för näringstät. Den är därför ett bra alternativ när man till exempel vill söta müsli och olika bröd och bakverk. Dessutom får man äta väldigt mycket frukt för att komma upp i intag som skulle kunna kallas som skadliga. Märk också att det är stor skillnad på den fruktos som finns naturligt i frukten och fruktos som man raffinerat. Den fruktosen är inte bra och ökar risken för fettlever. Också bra att känna till är att torkad frukt visat sig vara ofarlig i kariessammanhang, tack vare att den innehåller antibakteriella ämnen. Tvärt emot vad man ofta tror alltså och vi kan lugnt äta frukt, både färsk och torkad. Däremot kan vi se upp lite med juicen. När vi "juicar" vår frukt går det åt betydligt mer än vad vi annars skulle orka tugga i oss, det vill säga det blir betydligt mera sött. Och vi får heller inte med oss fibrerna. Ät alltså hellre frukten som den är än att dricka juice (hur trendigt det än är med juicer). Den bästa drycken är vatten och dricker du vatten efter att du ätit frukt sköljs dessutom fruktsyran bort. Det är den som är mest skadlig för tänderna.

Honung är ett annat bra sötningsalternativ, vilket man kanske inte tror. Men honung ger ett lägre blodsockersvar än socker och tillför dessutom i viss mån vitaminer, mineraler och antioxidanter. Opastöriserad honung ger även probiotika, vilket är bra för tarmfloran. Välj ekologisk och helst svensk. Var observant på att honungen inte ska innehålla sockertillsatser, vilket en del billigare, utländsk honung gör. Läs innehållsförteckningen alltså. 

Själv tycker jag även att man kan unna sig en ruta mörk choklad ibland, även om det innehåller socker. Mörk choklad innehåller rikligt med antioxidanter och eftersom den har en mera bitter smak brukar det räcka med just en enda ruta för att man ska känna att sötsuget blev tillfredsställt. 

Artificiella sötningsmedel försöker jag hålla mig ifrån. Enligt Paulúns bok finns det i och för sig i dagsläget endast vetenskapliga bevis för att sukralos är skadligt. Övriga verkar inte göra någon skada hos människan, men jag tänker ändå att det inte känns naturligt och bra med till exempel aspartam (som man kunnat se att råttor inte mått bra av). Dessutom har man i studier kunnat se att artificiella sötningsmedel triggar igång både hunger och sötsug hos vissa individer, så varför utsätta sig för det? 

Agavesirap använder jag själv ibland som ett alternativ när jag bakar. Jag säger inte att det är ett jättebra alternativ, men det känns ändå naturligt eftersom det kommer från agavekaktusen och har dessutom ett lågt GI på 35. Det är sötare än vanligt socker, så man behöver inte använda så mycket. Däremot är fruktosinnehållet högt precis som i frukt. 

Stevia är ett annat växtalternativ som är mycket sött, cirka 250 gånger sötare än socker. Det påverkar inte blodsockret och har lågt GI. Därmed borde det vara ett fantastiskt alernativ, men själv gillar jag inte smaken.

Första stegen till ett sockerfritt liv

  • Börja med det mest uppenbara sockret och låt bli godis, kakor, läsk och glass. Det är ingen större idé att gå och lusläsa innehållsförteckningar efter socker om du samtidigt går till godisdisken och plockar med dig en massa därifrån. Så börja med de stora, självklara sockerkällorna och ta bort dem. 
  • Se till att motionera. Rör på dig lite varje dag.
  • Ät regelbundet.
Frukt och grönt istället för socker - kroppen vänjer sig!

Nästa steg
  • Nu är det dags att börja läsa förpackningar. Välj t.ex. naturell yoghurt istället för fruktyoghurt, håll koll på vad som finns i dina flingor, pastasåser och i ditt bröd. Allting onödigt - byt till en naturell produkt istället.
  • Belöna dig själv med annat istället (biobesök, massage, utflykt, resa).

Resultat
När man slutar äta sött, så vill man efter ett tag inte lika gärna ha sötsaker. Det är som att smaklökarna förändras. Hur lång tid detta tar är individuellt. Damon Gameau pratade om 2-4 veckor när han på nytt skulle vänja sig av med sin sockerstinna diet. Under den tiden upplevde han även humörsvängningar, sömnproblem och en känsla av att vara obalanserad (vilket man ju i och för sig även upplever när man äter en väldigt sockerrik diet...). Själv upplevde jag definitivt inte detta, men då var min diet rätt så hyfsad redan innan jag började. Däremot har jag upptäckt att jag är betydligt mindre sugen på sötsaker nuförtiden. På mina två månader utan socker har jag gått ner 1 kg. Inte jättemycket, men det kilot satt på magen. Utan att vara överviktig så har jag ändå en tendens till plufsig mage, så det var definitivt på rätt ställe. Jag tror att jag, precis som Damon, lätt skulle kunna öka mitt midjemått med 10 cm om jag ökade min sockerkonsumtion rejält. Så kanske har vi svaret här på hur man enklast blir av med en tjock mage. Det är kanske inte sit-ups och styrketräning som är allra viktigast. Sluta äta socker istället och se vad som händer! Och det här med att det kan påverka huden är ju också ganska uppenbart. Damon fick hudproblem av socker och mina egna eksem har förbättrats något helt otroligt sedan jag uteslöt socker. 

Annat som togs upp i filmen var att koncentrationen blir så mycket bättre hos personer som inte äter socker. Man har även mindre tendenser till att drabbas av depressioner, känna ångest och få panikattacker. Men de flesta människor känner inte till detta och har aldrig någonsin provat att leva utan socker, så de vet inte vilken skillnad det skulle kunna göra för deras livskvalitet. Det verkar vara något i socker som stör hjärnan och centrala nervsystemet och man förde även fram förslaget att många barn med så kallade dysfunktionella problem (vilket ju har blivit oerhört vanligt i vårt samhälle) kanske i själva verket bara får i sig för mycket socker. Något att fundera på kanske?


Källor bl.a.:
50 genvägar till ett sockerfritt liv - Fredrik Paulún
Sockerfilmen - svt2