Leta i den här bloggen

söndag 21 februari 2016

Bra produkter mot värk

Värk är ett gissel för många människor och av flera olika anledningar. Artros är till exempel något som drabbar väldigt många, det ser jag inte minst i mina klasser för avslappningsyoga, där problem med höfter, knän och händer är är vanligt. Jag har också yogaelever med fibromyalgi och andra reumatiska sjukdomar eller bara odiagnostiserad värk. Och mjuk yoga kan definitivt vara en bra hjälp. Att ändra i kosten kan ibland också hjälpa. Till exempel anses vete och socker vara inflammatoriskt, vilket kan vara värt att tänka på.

Annan hjälp kan vara olika stöd för de värkdrabbade kroppsdelarna, värme- eller magnetbehandling och även olika träningsredskap. Om du letar efter bra produkter som kan vara till hjälp vid smärta och värk så har Reumashop ett stort urval:

http://www.reumashop.se/sv/

Det här är en seriös nätbutik, där grundaren själv är reumatiker och där även övriga medarbetare också är det.  Reumashop är helt enkelt skapad för reumatiker av reumatiker (vilket också är deras slogan), men självklart är den här sidan utmärkt också för den som har andra typer av sjukdomar, skador och besvär och man hittar även smarta produkter för sitt välbefinnande i största allmänhet. Urvalet är stort, allt ifrån kuddar och speciella stöd och verktyg för att underlätta vardagen till träningsredskap, kosttillskott, litteratur och CD-skivor med kurser i mental träning och muskelavslappning.

Produkter som jag själv har och kan rekommendera (utan att vara reumatiker) är till exempel "krambollar" som man använder för att träna musklerna och styrkan i händerna. Man kan till exempel sitta och krama en sådan medan man läser e-mail eller pratar i telefonen så tar det ingen extra tid. Jag äger även en Rock balansplatta, som jag i första hand inhandlat för att träna min fotled efter en ledbandsskada, men som jag även haft nytta av i andra sammanhang. Just nu använder jag den för att stärka upp musklerna i ett knä, där jag har problem med översträckta ledband. Självklart är den även bra, precis som det låter, för att träna upp sin balans.

Jag är även lycklig ägare till en spikmatta. Ja, det är ju inte riktiga spikar förstås utan små plastpiggar, vilket väl de flesta vet vid det här laget. Spikmattan var årets julklapp för några år sedan, men har börjat glömmas bort lite grand nu. Men gör inte det, glöm inte spikmattan! Den är ett väldigt effektivt redskap för akupressur och avslappning. I början kan det kännas ovant och till och med lite obehagligt att ligga på en sådan här matta. Men det är mest en vanesak. Det blir en behaglig stimulering där cirkulationen ökar och triggar igång kroppens endorfiner, ett av kroppens egna må-bra-hormoner som bland annat lindrar smärta. En spikmatta är även suverän mot stress. Lägg dig 20 minuter varje dag, lyssna på avkopplande musik (eller njut av tystnaden) och fokusera inåt på dina egna andetag. Skulle du somna till så var det förmodligen just det som du behövde. Du hittar flera olika typer av spikmattor på den här hemsidan. Där finns även en liten inspirerande video om hur man kan använda Shaktimattan.
Något som jag personligen också tror mycket på när det gäller hjälp mot smärta är magnetism. Effekten av detta är ännu inte bevisad vetenskapligt, men många önskar sig mer forskning på området, bland annat för att det skulle kunna vara en både miljövänlig och relativt billig behandlingsmetod. Däremot är det många som vittnar om att de har blivit hjälpta av magnetprodukter. Det finns en hel mängd olika att välja bland, från armband, plåster och skosulor till  stöd för drabbade kroppsdelar och kuddar och madrasser. Själv skulle jag nog, om jag hade mycket värk i hela kroppen, investera i något mer rejält som en madrass. Den ligger man ju och sover på hela nätterna. och den är i kontakt med hela kroppen. Magnetism ökar blodcirkulationen och även cellernas ämnesomsättning och man tror att detta kan vara en del av hemligheten bakom att många känner sig hjälpta av just detta. 

TENS (Transkutan Elektrisk Nervstimulering) är också något som kan vara värt att prova. I korthet kan man säga att man leder svaga, elektriska strömmar genom ledningar som är fästa på plattor eller plagg på kroppen. Jag har själv använt detta vid mina förlossningar och haft stor nytta av det. På Reumashops sida hittar du flera olika TENS-produkter och kan även läsa mera om exakt hur det fungerar. TENS kan användas bland annat vid just led-, muskel- och skelettsmärta.

Att leva med smärta är förstås inte trevligt. Men det kan bli lättare med hjälp av bra produkter. Vad som sedan fungerar eller inte fungerar är naturligtvis individuellt. Min mamma har till exempel fått bra hjälp mot sin artros i händer och axlar genom träning på gym (med program från sjukgymnast). Min kompis mamma har fått bättre ordning på sin ledgångsreumatism av att helt ställa om sin kost och bli vegan, hon har kunnat klara sig utan rullstol tack vare detta. Ofta är det en kombination av olika saker som tillsammans gör att man kan hitta en bättre livskvalitet. Hos Reumashop hittar man en hel del information om produkterna och de olika användningsområdena, vad som kan tänkas hjälpa vem. De som driver den har som sagt värk själva, så de vet vad de talar om. På sajten hittar du även en sida med Tips & Råd, där du kan läsa mera om olika reumatiska diagnoser (finns ca 80 st) och även hitta bra länkar. Det kan vara en hjälp bara att känna att man inte är ensam. Så ge inte upp, utan fortsätt botanisera bland alternativen och låt dig inspireras av andras historier. Det finns vägar till att inte låta smärtan dominera tillvaron. Det finns vägar att lindra och i vissa fall även till att bli smärtfri.