Leta i den här bloggen

lördag 30 augusti 2014

Utnyttja tiden bättre och bli mer effektiv

Jag skriver om det här eftersom jag vet att många människor har svårt att få dygnets 24 timmar att räcka till. Det finns ett intresse för att kunna maxa sig själv om man säger så. Men - innan vi börjar skulle jag ändå vilja säga att det är min övertygelse att vårt liv här på jorden inte alls handlar om kvantiteterna som vi hinner uträtta, det handlar om kvaliteten. Vi är här för att utvecklas och lära oss saker. Och vi är här för att njuta av att finnas till - och jag skulle säga njuta här och nu snarare än att tänka att sedan - när det och det och det är gjort - DÅ kan man njuta. Vi är även här för att skapa goda relationer med våra medmänniskor. Och inget av detta kan vi egentligen uppnå genom att springa runt runt i vardagens hamsterhjul och hinna mer och mer och mer medan vi bockar av våra långa att-göra-listor. Vi behöver pauser. Vi behöver stanna upp. Vi behöver tid till att göra ingenting ibland och vara okej med det.

Listorna
Med detta sagt, så ska jag avslöja att mitt eget bästa knep ändå är just mina att-göra-listor... För samtidigt som jag vill utvecklas och fullborda det som jag är här på jorden för att uträtta, så finns det en vardag som måste baxas runt. Och jag har definitivt undrat många, många gånger hur jag ska kunna effektivisera min tid. Med tre barn med olika fritidsaktiviteter, en man på ständigt resande fot, en hund som måste ha massor med motion och ett stort hus där vi i princip alltid ligger efter med städningen, så ska man mitt i allt detta dessutom hinna med att jobba! Jag har genom åren helt enkelt fått hitta mina genvägar. 

Så därför gör jag dessa listor, som är min överlevnadsstrategi i vardagen för att ha koll på tillvaron. Varje kväll gör jag alltså upp en lista över vad som ska uträttas nästa dag. Då kan jag sedan släppa allt när jag går och lägger mig och sova lugnt. Jag markerar även de absolut viktigaste grejerna, och ser till så att dessa verkligen blir gjorda. Övriga saker på listan - ja, blir de inte gjorda den dagen, så hamnar de på nästa dags lista och blir kanske prioriterade då istället. När allt som ska göras finns nedskrivet på listorna blir hjärnan nämligen fri. Då behöver den inte komma ihåg allting hela tiden, utan kan bättre vara närvarande i nuet och blir därmed mera effektiv.

Minska sömnen (obs tillfälligt!)
Vi behöver vår sömn för att fungera optimalt och för att hålla oss friska. Och jag brukar alltid se till så att jag får sova det jag behöver. Men blir det en ovanligt körig period, med extra mycket att göra, deadlines och projekt som måste bli klara, när jag helt enkelt inte fattar hur jag ska hinna med allting - då heter paniklösningen faktiskt ändå att minska på sömnen. För min del funkar det bäst att ta den tiden på morgonen och stiga upp extra tidigt, kanske vid femtiden. Visst, jag är trött och det kan kännas som om det är mitt i natten och som om jag är den enda som är vaken just då (vilket så klart inte är sant, och många som är uppe vid den tiden har det mycket jobbigare och jävligare än jag, vilket kan vara bra att påminna sig om...), men när jag väl kommit upp brukar det gå bra och det blir några extra timmar som går att utnyttja ganska väl. Sedan tar man en "super nap", det vill säga en liten sovstund, på eftermiddagen istället, cirka 20 minuter, och detta gör att man får ny energi och att sömnskulden inte blir så stor. Det är alltså ingenting jag rekommenderar som en livsstil, men tillfälligt i någon vecka, så kan det vara en suverän lösning. Och glöm inte att den där lilla sovstunden är viktig - det är den som göra att man orkar!

Mindre tv-tittande
Den som ser mycket på tv (vare sig det gäller den där stora skärmen i vardagsrummet eller kanske iPaden i sängen) får mindre tid till annat. Helt logiskt. Och är du en sådan och minskar ditt tv-tittande, så får du plötsligt mera tid. Simple as that.

Hänga mindre på sociala medier
Samma här; den som ägnar sig mycket åt Facebook, Twitter, Instagram etc. har säkert kul, men det kan gå vääääääldigt mycket tid till detta. Som man kan använda till något annat ifall det är tid man behöver. 

Fokusera på det som är viktigt en längre period
Stänga av telefonen, stänga dörren och bara jobba ostört med det som är allra viktigast i 45-minuterspass är en supereffektiv metod för att komma någonstans. Det ger "flow". Att ständigt låta sig avbrytas är däremot det motsatta. Det är som att trampa i tuggummi och man undrar varför man känner sig så frustrerad. Så stäng av det som stör och kör på - så får du mera gjort.

Börja dagen med det som är viktigast
Viktigaste uppgiften först! Om det går alltså. Har du en viktig presentation klockan tre på eftermiddagen, så kan du så klart inte avverka den direkt på morgonen hur gärna du än vill. Men annars - försök få undan det som ändå måste göras. Och börja INTE dagen med att läsa e-mail. Då är det nämligen väldigt lätt att fastna där. Se till att få något ordentligt avverkat först. Själva känslan av att ha börjat dagen på ett bra sätt är viktig!