Leta i den här bloggen

söndag 24 augusti 2014

Rensa ut och städa

Det här är ett tips för att kunna starta hösten på ett fräscht och bra sätt: städa ut gammal skit! Faktum är att stökiga områden i ens hem, saker som ligger i högar, drivor och kartonger och som vi går och tänker att vi "borde" ta itu med - de stjäl energi. Vi vet att de finns där, men vi vill helst inte tänka på det. Fast vi gör det ändå och varje gång får vi dåligt samvete. Problemet är ju bara att det är så himla tråkigt att städa. Och att det tar tid. Men nu ska vi göra som Nike säger; Just do it! 
Det här är en bild från vårt "skämsrum". Tidningen Vi i Villa skrev i veckan om hur man "skapar mer plats med smart förvaring" och ställde då frågan "Vilket är ditt skämsrum hemma?" till ett antal personer. UNDERBART tyckte jag, att det finns fler än vi som har skämsrum i sina hus...

Vårt skämsrum är alltså förrådet. Egentligen är det ett stort och bra förråd och en gång i tiden stod saker här i någorlunda ordning. Vi hittade bland resväskor, julsaker, gamla kläder och leksaker, skridskor och annat. Sedan bodde vi i USA två år och i flytten hem fanns det ett tjugotal flyttkartonger och även en del möbler, det vill säga sådant vi köpt på oss där och nu plötsligt hade två uppsättningar av. Vi levde många veckor med kartonger i gillestugan och hallen och fick skapa stigar mellan allt för att över huvud taget kunna navigera oss fram. Så när vi väl hade gått igenom allt, sålt lite och bara hade hälften kvar, ställde vi in det i förrådet och kände oss nöjda med oss själva. Och där har det sedan fått stå kvar och det är sex år sedan nu... Dessutom har vi slängt in ytterligare grejer i detta förråd, där man numera inte längre kan gå, och där man inte heller har en aning om var någonting finns längre. Det är ett hemskt rum bara. Ett hemskt rum som jag försöker glömma bort att vi har. Problemet som då har uppstått är förstås var vi nu ska ställa våra resväskor och skidor och jackor och gummistövlar när vi inte längre ens kommer in i det jäkla förrådet? Nej, nu är det verkligen dags att städa!

Och egentligen önskar jag att jag kunde skriva och berätta att jag redan HADE städat och tala om hur bra det känns och hur fint det blev. Men vad jag faktiskt har gjort istället är att städa igenom köksskåp samt mina garderober. För det behövdes också och jag kan konstatera att livet genast kändes lättare. Och nästa helg är det alltså äntligen förrådets tur. Och förmodligen några helger till med tanke på allt som finns där, men det viktigaste är att komma igång. Mitt knep med sådana här surdegar brukar vara just att avsätta en viss tid, t.ex. två timmar, och så jobbar jag med det under den tiden. Sedan avsätter jag ny tid, ofta en annan dag, för att fortsätta. Och till slut så är det faktiskt genomfört. 

En bra bok om detta med att rensa upp, kasta ut och städa för att få ett enklare liv är "Rensa i röran med Feng Shui" av Karen Kingston. Bland annat skriver hon om ordet "borde":

"Borde är ett av de mest beklämmande och försvagande ord som finns. När du använder det känner du skuld och tvång. Mitt råd är att stryka det ordet ur din vokabulär för alltid och använda ordet "kan" i stället. Känn skillnaden: "Jag BORDE börja rensa bland mina saker i dag" eller "Jag KAN börja rensa bland mina saker i dag." "Kan" gör dig stark, ger dig möjlighet att välja och ger dig senare äran för väl utfört arbete. "Borde" gör dig nedstämd, får dig att känna att du gör fel och ger dig inte särskilt mycket glädje över att ha utfört uppgiften."

Karen Kingston skriver även om hur röran gör oss nedstämda och trötta, skapar disharmoni och får oss att känna oss oorganiserade. 


En liten kommentar till detta är att det trots allt ändå faktiskt finns personer som trivs med att ha det rörigt. Men då brukar de också vara bra på att hitta i sin röra! Det finns en ordning i röran så att säga. Men för oss andra så är det alltså städningens väg vi får gå. Och efteråt känns det - underbart! 





Källor: Bl.a.
Vi i Villa Nr 6-2014
Rensa i röran med Feng Shui - Karen Kingston