Leta i den här bloggen

lördag 6 september 2014

Fixa eget, nyttigt chokladgodis

Ja, det är inget smalgodis, för det innehåller choklad och torkad frukt, så njut med måtta. Men det innehåller gott om fibrer, vitaminer och  antioxidanter. Och det är det inte mycket annat godis som gör. Dessutom är det lätt att fixa. Så ska man unna sig något, är detta en favorit.


Bryt mörk choklad (minst 70% kakao) i bitar och smält i vattenbad. Vattenbad innebär att man kokar upp vatten i en kastrull och hänger en skål eller mindre kastrull över, så innehållet i skålen eller den lilla kastrullen blir uppvärmt av vattenångan. På fotot har jag bara tagit 100 gram mörk choklad, därför använder jag en djup tallrik. När jag gör större satser använder jag en mindre kastrull istället så allt får plats. 

Hacka en näve mandel, en näve nötter, några aprikoser och blanda sedan även ner en näve tranbär och en näve gojibär. Allt ska sedan röras ner i den smälta chokladen. Här har jag använt hasselnötter, men cashewnötter och valnötter är också gott och annan torkad frukt som t.ex. fikon och russin funkar bra. 


Bred sedan ut smeten på ett bakplåtspapper på platt underlag (t.ex. plåt eller skärbräda) och låt stelna i rumstemperatur. Skär eller bryt sedan till mindre bitar. Allt detta tar inte många minuter att fixa. Förvara i kylskåp. Ät och njut! Mums!!!