Leta i den här bloggen

måndag 29 april 2013

Kom i form inför sommaren - del 3 - Just do it!


Nu är det snart sommar, så jag hoppas det går bra med formen? Du har förmodligen redan tömt dina skåp på skräpmat för längesedan, sover dina åtta timmar varje natt och är ute och tränar för marathon om dagarna? Eller åtminstone är du ute och promenerar några gånger i veckan, eller hur? I så fall behöver du inte läsa längre än hit.

Det här är för dig som inte riktigt får till det. För dig som tänker att du ska träna, men ändå liksom inte gör det. Du jobbar så mycket, du är så trött, du har fortfarande lite snuva eller kanske ont i ett lillfinger eller så regnar det, eller så var det så att du precis skulle ut och träna och så ringde telefonen och så hann du inte den här dagen heller.

Nike har en bra slogan: ”Just do it!” Jag har haft stor nytta av den själv, både när det gäller träning och annat i livet. Gör det bara! Tänk inte så mycket. Sätt inte igång och resonera med dig själv och känn efter en massa. Vill jag, vill jag inte, har jag kanske lite ont här eller där eller är det för kallt eller för varmt och helt enkelt bäst att vänta till imorgon?

Nej, så här gör du: På söndagen bestämmer du dig för vilka dagar det ska tränas den här veckan. Skriv in detta i din kalender eller sätt upp lappar på kylskåpet eller hur du nu brukar planera. Du ska även bestämma vilken tid du ska träna. Annars blir det lätt så att hela dagen och kvällen försvinner och – så hann du inte! Alltså vet du nu redan på morgonen när du ska träna och vid vilken tid. Om det behövs så planerar du in mat, dryck och kläder efter detta. Och sedan genomför du det bara! Utan flera tankar kring saken.

Självklart ska du inte träna om du är sjuk. Har du ont i halsen, feber eller en ordentligt stukad fot, då ska du inte träna den här dagen. Men annars, ”Just do it!” Du mår bättre efteråt, det vet du lika bra som jag.

PS! Och precis som jag nämnde, så funkar formeln ”Just do it!” på en massa andra saker också, som man inte har jättelust att göra, men som ändå måste utföras. Tänk inte så mycket, älta inte, utan gör det bara. Plocka fram den där handlingskraftiga människan inuti dig – hon finns där, jag lovar!