Leta i den här bloggen

måndag 18 mars 2013

Mindfulness i vardagen


När du är mindful i din vardag är du närvarande i nuet, i det du gör just precis nu. Sitter du och kör bil så är det bara det du gör. Du är medveten om trafiken omkring dig, du känner händerna på ratten och hur det känns att sitta i sätet. Du håller INTE på med att samtidigt prata i mobilen, planera vad du ska handla på Ica, lösa jobbproblem eller planera semestern!

Jag håller på med yoga under många timmar varje vecka. Yoga är mindfulness i sig självt och det är det jag uppskattar mest med det, att få koppla bort precis allting annat. Det blir ett andrum från alla andra tankar och upplevelser som ständigt pockar på uppmärksamhet. Men det går att vara mindful även när man inte gör yoga eller mediterar. Det handlar just om dels att KUNNA vara i nuet enbart, och att alltså behärska tekniken att stänga av allt annat. Men lika mycket handlar det om att TILLÅTA sig att få vara i nuet och göra en sak i taget.

Att göra många saker samtidigt (engelskans ”multitasking”) känns ju som det effektivaste. Det är ju så mycket som ska göras hela tiden. Hur ska man annars hinna? Jag märker att jag själv resonerar precis så här och därför helt enkelt inte tillåter mig att få göra bara en sak åt gången. Jag lagar middag och planerar yogapass och pratar i telefonen samtidigt. Mina tankar är ofta sysselsatta med något helt annat än det mina händer gör. Kan jag göra fyra saker samtidigt så är det väl bra? Istället för att bara söla med en enda? Men då uppstår också detta att jag ibland inte vet om jag låste ytterdörren eller stängde av kaffebryggaren. För när jag gjorde det, så var jag någon helt annanstans i tankarna. Och hur många gånger har inte t.ex. städningen tagit dubbelt så lång tid för att jag samtidigt fastnar i långa tankeresonemang om olika saker? Det går egentligen inte fortare och själv blir jag bara stressad och splittrad. Och hur kul (och effektivt!) är det egentligen att prata i telefonen med någon som samtidigt håller på med andra grejer? Någon som bara är halvt närvarande och som hummar med ibland och som inte har fattat fast man har sagt samma sak tre gånger?

Knepet med att vara mindful mitt i sin vardag är alltså att tillåta sig att få göra en sak åt gången och att få vara helt koncentrerad på den saken. Det är som att rensa hjärnan. Det är som ren lyx. För automatiskt blir andningen lugnare och märkligt nog går det snabbare med vad man än gör när man inte hoppar mellan olika uppgifter. Forskning visar nämligen att det är just det vi gör. Vi klarar inte alls av att göra fyra saker samtidigt. Vad vi gör är istället att vi hoppar snabbt från en grej till en annan och det är stressande för hjärnan. Hjärnan trivs och fungerar bäst när den får göra en sak åt gången och hålla på en längre stund.

Men många av oss är så vana vid att hålla på med mycket på en gång att vi har fått svårt att koncentrera oss på bara en sak. Tankarna flyter automatiskt iväg, så hur gör man? Jo, man föser tillbaka tankarna till det man just nu gör. Tillåter du dig att få vara mindful i till exempel en timme varje dag i dina vardagliga sysslor och du märker hur tankarna vandrar iväg med dig, då talar du om för dig själv vad det är du just nu gör, t.ex. ”nu dukar jag fram tallrikarna till middagen och jag sätter ner en tallrik på varje plats. Nu viker jag servetterna”. Då hjälper du dig själv att fokusera och lämna alla andra distraherande tankar åt sidan.

Detta sista fungerar även på oro och negativa tankemönster. Märker du att du fastnar i en massa orostankar som ändå inte leder någon vart, utan bara distraherar dig och gör ditt liv tyngre, fös då in tankarna på vad du just nu sysslar med: ”Nu går jag nerför trappan. Nu stänger jag och låser dörren”. Unna alltså dig själv att få vara närvarande i nuet och träna dig på det medvetet, så blir livet behagligare.

Källor:
Bl.a. Mindfulness, ögonblickens under – Thich Nhat Hanh
Mindfulness i vardagen, vägar till medveten närvaro – Ola Schenström