Leta i den här bloggen

lördag 9 mars 2013

Den nyttiga chokladen


Vi återgår till det kära temat choklad. Det har varit känt rätt så länge att mörk choklad med en kakaoprocent över 70% faktiskt är nyttig på grund av sitt höga innehåll av antioxidanterna flavonoider och även av magnesium. Mörk choklad ökar det goda och minskar det onda kolesterolet, motverkar proppbildning, sänker blodtrycket och minskar inflammation. Dessutom blir man gladare av choklad. MEN man bör äta det i små mängder på grund av det höga innehållet av mättat fett och kalorier.

Men så fick jag syn på en artikel i tidningen Må Bra, där det står att enligt en ny studie så är också ljus choklad nyttig och minskar risken för bland annat stroke. Dessutom blir man inte nödvändigtvis tjock av choklad, utan den som äter choklad (alltså även ljus) fem gånger i veckan har ett lägre BMI än den som äter choklad mera sällan. Och man tror att det är just antioxidanterna som får kroppen att ta upp färre kalorier från fett. Åhhh, är inte detta just vad vi vill höra?!! Bara att frossa loss alltså! Dessutom är det helt i sin ordning belöna sig själv med chokladbitar när man varit duktig enligt Må Bra.

Okej, jag håller med – men bara till viss del. Choklad, även mjölkchoklad, i små mängder är säkert bra. Precis som rött vin i små mängder också är bra. Men jag säger ändå (både när det gäller vin och choklad) – håll dig till små doser! Här kommer moraltantens egna chokladerfarenheter nämligen:

I yngre dagar bodde jag ett år i Paris. Där ökade jag på min chokladkonsumtion ganska ordentligt. Choklad var billigare än hemma och dessutom kände jag mig ensam och lite deprimerad. Då kunde man ju tänka sig att jag skulle må bättre och bli gladare av chokladen. Det blev jag dock inte. Istället vägde jag plötsligt 8 kg mer! Inte förrän jag fick höra talas om att någon hade sagt om mig att mitt ansikte mer och mer började likna en boll, kom jag mig för att göra något åt saken. Då slutade jag med chokladen och började istället ut och jogga ett par gånger i veckan på Champs de Mars. DÅ började jag må bättre! Dessutom gick jag ner i vikt.

Summan av kardemumman: Fysisk träning slår både choklad och vin när det gäller förmågan att höja välbefinnandet. Men ändå, ta dig gärna en bit choklad då och då, men som sagt, måttlighet varar längst!

Källor:
Supermat – Helena Nyblom
Må Bra Nr 12 2012