Leta i den här bloggen

fredag 11 januari 2013

Självhjälp mot vinterdepression (SAD)


Jag har varit i södra Spanien några veckor och fyllt på med sol och ljus och dessutom haft förmånen att kunna göra yoga utomhus varje morgon. Underbart! En av anledningarna till att resa dit var att lindra effekterna av SAD (Seasonal Affective Disorder). Det är nämligen min officiella hemlighet att jag varje år drabbas av vinterdepression och en tripp söderut just när det är som mörkast är ett bra botemedel. Det här slipper de som bor på sydligare breddgrader och de två åren jag själv bodde i Florida kände jag inte heller tillstymmelse till depression. Det är ju just mörkret som gör att jag och ganska många andra drabbas av detta. Rent krasst så är det förmodligen därför självmordsstatistiken också är högre på nordligare breddgrader än närmare ekvatorn. När man i USA räknar ut vilka som är de mest välmående städerna så kammar de som ligger i nordstaterna hem en del minuspoäng just för sitt klimat medan ”The Sunbelt”, sydstaterna, får plus eftersom det är känt att solsken och ljus har en positiv inverkan på vår psykiska hälsa. Vinterdepression är alltså en ganska vanlig åkomma, så kanske känner du igen dig i detta eller så tillhör du de lyckligt lottade som inte påverkas och tycker att du inte fattar vad jag pratar om. Var glad i så fall! Men eftersom det ändå är så pass vanligt här i Sverige, tycker jag att SAD kan förtjäna ett blogginlägg om året. För det finns saker att göra åt det, även om man inte har möjlighet att åka till solljuset söderut och även om man inte vill ta till psykofarmaka.

Orsaken är alltså brist på ljus. Symptomen är ungefär som vid vilken annan depression som helst; trötthet, nedstämdhet, brist på intresse för sådant man normalt tycker om att göra, minskad förmåga att uppleva glädje, en irritation, oro, känsla av hopplöshet, koncentrationsproblem och ändrad aptit... Lång lista med andra ord och man behöver såklart inte drabbas av allt detta. Det kan räcka med bara några av faktorerna för att livskvaliteten ska påverkas.

Okej, så vad gör man? Jo, följande:

Vistas utomhus i dagsljus varje dag. Kanske inte alla har förmånen att ha arbetstider som tillåter detta, men lunch brukar de flesta ha. Så utnyttja din lunch till att tanka ljus.

Fysisk aktivitet. Fysisk träning påverkar humöret positivt. Det viktiga är att välja något som känns roligt och faktiskt – vanliga promenader räcker för den som inte orkar något annat.

Johannesört. I Sverige ser läkarkåren lite snett på naturläkemedel av någon anledning. På ett sätt är det dock bra, för det går att köpa detta receptfritt direkt i hälsokostaffärer och det finns även på många apotek. Ett bra märke heter Neurokan, så fråga efter det. Johannesörten har använts sedan mycket lång tid tillbaka för att lindra oro, depression och sömnsvårigheter. I Tyskland visar undersökningar att johannesört är minst lika effektivt, och i vissa fall till och med effektivare, än vanlig antidepressiv medicin. En nackdel är att johannesört kan påverka och minska andra mediciners effekt. Det är till exempel inte lämpligt att använda johannesört ihop med p-piller eftersom risken att bli gravid då ökar. Ska man opereras är rekommendationen att man slutar med johannesört tre veckor innan operationen för att inte riskera att den slår ut övrig nödvändig medicinering. Själv upplever jag att min migränmedicin inte biter lika bra om jag samtidigt tar johannesört. Men är du i övrigt medicinfri, så kan det vara väl värt att testa. Ett tag odlade jag johannesört i trädgården (och den växer som ogräs ungefär, så den är lättodlad) och gjorde örtte av den. Det är dock osäkert hur stark effekt detta har, så tabletter är förmodligen en bättre idé.

Tillräckligt med sömn. Sover vi för lite blir vi inte bara mindre fokuserade, vi blir även mera nedstämda. Men – att sova för mycket är inte heller bra, för då kan vi få mindre energi av det också. Så det bästa är att hålla sig till rutiner, gå och lägga sig och stiga upp vid ungefär samma tid varje dag, och se till så man får de där 7-8 timmarna. Och som vanligt hör allting ihop. Motionerar vi och vistas utomhus så sover vi också bättre.

Äta bra mat. Vår diet kan hjälpa eller stjälpa. För mycket socker, vitt bröd, fett, färgämnen, kaffe och alkohol gör inget positivt för humöret. Observera dock att kaffe i måttliga mängder (2-3 koppar om dagen) faktiskt i studier visat sig ha en positiv och immunstärkande effekt för de flesta vuxna människor. Så jag upprepar det igen, det handlar om balans. Definitivt ska man äta tillräckligt också, eftersom det är viktigt för energinivån. Att gå på sparlåga gör att vi mår mycket sämre. Så nyttig mat i lämpliga mängder helt enkelt.

Göra roliga saker. Om man känner sig nedstämd så är det väldigt viktigt att tänka efter vad som skulle kännas kul att göra, så att inte hela vintertillvaron bara känns som en tung, grå plikt man ska dra sig igenom ända fram tills det äntligen blir vår. Bygg in roligheter i vardagen. Det kan ofta handla om små saker som att gå på bio, unna sig en massage eller äta middag på restaurang en kväll och få lyxa till det lite.

Yoga. Jo, jag vet att det nog av många räknas som fysisk aktivitet, men min åsikt är att yoga faktiskt är lite mer än så! Yoga påverkar mer än andra träningsformer hur vi mår i själen. Jag anser att man ALLTID mår bättre efter att man gjort yoga och att yoga kan förändra en dag från dålig till bra. Dessutom finns det så många typer av yoga från intensivt fysisk till väldigt lugn och meditativ, så det finns en yoga för alla, oavsett hur man mår.

Att fokusera på andra än sig själv. I mitt fall är det en stor ynnest att få vara yogalärare. Det finns inte i min värld att jag skulle koncentrera mig på mig själv och på att vara deprimerad innan jag håller ett yogapass. Min uppgift är att sprida energi och ge andra en bra upplevelse. De som tvekade att ta sig dit på grund trötthet, tidsbrist, eller vad som helst, de ska känna när de går därifrån att det var värt det! Oavsett hur nedstämd jag känner mig, men timmarna innan ett yogapass ställer jag, nästan per automatik, om och de deppiga tankarna är ALLTID borta när jag står i yogasalen och vi börjar. Och detta är en enorm hjälp. Mina tankar är på gruppen, på vad vi ska göra och på hur jag bäst ska kunna förmedla detta. Självklart gäller inte detta bara yoga, utan det gäller vilken uppgift som helst där man går utanför sig själv och levererar något för och åt andra. Miss Li uttryckte något liknande gällande att vara artist och stå på scenen, att hon behöver det för då slipper hon ifrån sina egna tankar eller demoner eller något i den stilen. Jag tror att den som är läkare, sjukvårdare, lärare eller precis vad som helst där man underhåller, handleder eller behandlar andra kan känna igen sig i detta. Och för den som har ett yrke som inte inbegriper detta att varav involverad med andra, utan anser sig kunna vara hur grinig och deppig som helst utan att någon bryr sig, så finns det andra sätt att engagera sig i andra människor och göra en insats, t.ex. i idrottsföreningar eller ideella organisationer. Att ha barn och husdjur att ta hand om är också positivt. Kliv utanför dig själv helt enkelt, så mår du bättre, även om det bara varar en stund.

Med varje liten positiv grej så höjer vi nämligen vår energi och vårt välbefinnande, precis som att negativa tankar och sysselsättningar sänker oss.

Självklart gäller inte dessa råd rakt av utan från fall till fall. Befinner du dig i en allvarlig, djup depression, så sök läkarhjälp! Men för oss andra, som får en släng av vinterdepparsjukan bara så där lite lagom för att sänka livslusten i några månader, för oss är det värt att göra de här små grejerna, som kan innebära så stor skillnad.

Källor: bla www.mayoclinic.com