Leta i den här bloggen

tisdag 15 januari 2013

Hälsosam getmjölk


Nej, jag ger mig aldrig när det gäller att testa alternativ till komjölk att ha i kaffet! Det senaste jag provade var getmjölk. Jag har aldrig ens tänkt på detta tidigare, men fick tipset när jag satt och tittade på Oprah Winfrey Show. Programmet handlade om de blå zonerna. Detta är några områden i världen där människor blir väldigt gamla och håller sig friska högt upp i åldrarna. Tipset om just getmjölken kom från Sardinien och enligt Doktor Oz, som medverkade i programmet, tål oftast även laktosintoleranta personer den. Getmjölken bryts lättare ner i tarmen än vanlig komjölk och är dessutom skonsammare för hjärta och kärl. –Jaha, var hittar man getmjölken då? undrade Oprah. –Den finns i mataffärerna vid den andra mjölken bara man tittar, svarade Dr. Oz.

Sagt och gjort. Jag åkte till Citygross och minsann, där stod den! Ekologisk och fin från Österrike (har vi inte getter själva här i Sverige tänker man då?). Så jag köpte den och åkte hem. Resultatet: Väldigt god! Passar utmärkt i kaffet! Dessutom har den en fantastisk vit färg, betydligt vitare och fräschare än vanlig mjölk till utseendet. Men dyr är den; ca 30 kronor för en liter. Så det är knappast det budgetvänligaste alternativet för en stor familj. Kanske mer som en lyxprodukt just för kaffet…

Efteråt har jag tagit reda på att vi faktiskt har getmjölksproduktion också i Sverige. Företaget heter Dalsspira och säljer sina produkter i Västsverige.

Källor:
Oprah Winfrey Show, Living Your Best Life
www.halsa.se
www.dalsspira.se