Leta i den här bloggen

måndag 25 januari 2016

Vardagspuls och Vegorätt

Kan inte låta bli att skriva lite om dessa två just nu aktuella tv-program med hälsoinriktning. Och jag rekommenderar båda! 

Vardagspuls var mitt favorit-tv-program hela förra året. Fullspäckat med aktuella och intressanta inslag om det mesta som rör hälsa och livsstil. Nu när programmet startar igen den 1 februari ska det inte längre sändas i TV4, utan blir förpassat till Expressens digitala plattformar. Givetvis beskrivs detta som något positiv. Det är ju i den digitala världen som allting kommer att hända framöver och alla är taggade inför starten. Jo, självklart, men det hade ju inte skadat om det kunnat visas i tv också... Vi är ändå rätt så många som gillar vår tv-soffa. Vidare slutar Agneta Sjödin som programledare och Kristin Kaspersen fortsätter själv. Det är också synd. Jag tycker lika mycket om båda två och det tror jag de flesta andra gör också. Är det en beskuren budget, dåliga tittarsiffror eller vad som gör att konceptet ska bantas? Själv har jag aldrig kunnat se programmet live eftersom jag jobbar den tiden, men det har varit perfekt att spela in det och när jag sedan kommit hem lite senare placera mig i nämnda tv-soffa med en kopp te. Jag kommer givetvis att följa programmet i fortsättningen också via deras egen hemsida och titta på ett och annat klipp, men det blir nog inte i samma utsträckning som tidigare. Å andra sidan är det kanske lika bra - så sparar jag in den tiden! Det finns något positivt med det mesta. Men för den som hinner se det live, så visas det alltså i sin helhet hos Expressen.

Sedan har vi programmet Vegorätt. Äntligen kommer det ett vegetariskt matlagningsprogram i tv och detta har det skrivits om sedan i somras. Hela 5 x 30 minuter vegetarisk matlagning blir det, alltså totalt 2,5 timmar. Minsann! Jämför detta med alla andra (köttiga) matlagningsprogram, där kockar och andra tv-personligheter får långa serier med timslånga program, för att inte tala om alla Mästerkocks-säsonger med stora och små kockar, och så har vi förstås Hela Sverige bakar och Hela kändis-Sverige bakar och till och med hela England bakar... 

Så sändes då till slut det första avsnittet i tisdags och mycket kritik blev det genast. Framför allt för att det späder på alla fördomar som köttätare kan förväntas ha om vegetarianer. Jag ska inte gå närmare in på det, men läs gärna Malin Wollins artikel här, den är underhållande och beskriver det bra:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/malinwollin/article22125155.ab

Så jag kan väl erkänna att jag fick ungefär de här tankarna själv. Att är det inte lite väl flamsigt och fnittrigt och med största säkerhet inte ett sätt att få inbitna köttätare att vilja prova på vegetarisk kost, snarare ett sätt att få dem att göra sig ännu lustigare över vegetarianer. Det är helt enkelt ett program för de redan frälsta. Samtidigt är jag ju själv en som redan är frälst och jag njuter av allt det vackra i programmet, den mysiga musiken och inte minst kommer jag att prova recepten. 


Mitt i alltihop kånkar programledarna Karoline och Elenore ut med några flaggor på en åker och ställer sig där och gör yoga. (Är det verkligen något som brukar ingå i vardagen eller händer det bara när tv kommer på besök?)

Till den som sitter och tror att det är en massa svåra och konstiga ingredienser i recepten vill jag dock säga: Det är det inte! Grejerna finns i våra välsorterade svenska mataffärer. Fråga efter dem så ska du se att du hittar dem. Och ofta är de inte dyrare än andra varor du brukar köpa. Med undantag dock av den fermenterade drycken kombucha, den säljs inte på Ica Maxi och Coop och jag vet inte var jag ska kunna hitta den heller. Men tills vidare överlever jag utan.

Och själva trenden med ekologiskt och vegetariskt är definitivt superstark, det är bara att titta i alla mattidningar. De fullständigt svämmar över med eko-vego-odla-själv-nya-gröna-vågen-även-mitt-i-stan-artiklar. Så det bästa vore väl att bara spinna vidare på trenden och spela in några fler matlagningsserier på temat, förslagsvis med blandade huvudpersoner och i olika åldrar och med olika stilar. Visa att vem som helst kan vara vegetarian! (Och inte bara bohemiska tjejer på landet.) Själv skulle jag önska mig en vego-serie med temat internationella, enkla rätter. Det finns massor i till exempel det indiska köket och även inom den mexikanska och italienska kokkonsten hittar man enkla, färgglada vardagsrecept som den stressade snabbt kan sno ihop utan en massa förkunskaper. Det enkla är ofta det bästa!