Leta i den här bloggen

lördag 9 januari 2016

Nyårslöftet - slopa socker

Gott nytt år! Har du avlagt några bra nyårslöften? Eller är det över huvud taget någon idé med tanke på att bara 8% av alla löften uppfylls? De flesta nyårslöften är redan glömda när vi kommer en bit in i februari. Men ändå, jag gillar nyårslöften. Det innebär att man tänker igenom sitt liv åtminstone en aning och försöker göra förbättringar.

Ett förslag är att du hänger med på mitt enkla nyårslöfte. Nej, det är inte försent, du kan börja nu så här lite i efterhand, bättre sent än aldrig. Jag har bestämt mig för att slopa socker och inte ens för hela året, utan bara i januari. Så det är inga större, svårare grejer direkt. Å andra sidan bestämde sig min äldsta son för att vara vegetarian på prov i en månad. Och nu har han varit vegetarian i sex år. Så man vet ju aldrig.
NO NO!!!

Anledningen till detta med sockret är bland annat resultatet av en sockerstinn december. Mycket bakande och mycket julgodis. Och sedan har vi tillbringat jul och nyår i Spanien med många spanska läckerheter, turrón (den spanska nougaten) bara för att nämna något av allt oemotståndligt. Så jag kände faktiskt att det kunde vara nog på ett tag.

Att helt utesluta socker ur sin diet är supersvårt. Det finns nämligen dolt socker i mängder med livsmedel. Mina "nyttiga" boveteflingor som jag äter till frukost är bara ett exempel. När jag läste igenom innehållsförteckningen så nog finns där socker. Och de flesta bröd man köper innehåller socker. Och olika såser. Det är bara att lusläsa på förpackningarna så hittar man socker lite här och där. Så bland annat just därför. När det finns så mycket socker inpetat i våra livsmedel kan det väl vara en bra idé att åtminstone under en månad inte trycka i sig ytterligare i form av bakverk, glass, godis, läsk och saft. Eller det där sockret i kaffet eller teet. Nej, jag är ingen storkonsument av detta i vanliga fall, men i januari ska jag bli ännu bättre. En detox.

Det finns många bra anledningar att hålla nere sin sockerkonsumtion. Bland annat för att låta bukspottskörteln få vila lite. Det är ju den som producerar insulin för att sänka blodsockret. Ju mer socker vi äter, desto mer insulin måste produceras. Och även om det inte talas så mycket om det, så visar studier på att socker har en roll i utvecklandet av cancer. Inte så att socker skapar tumörer, men det bidrar till deras tillväxt, det göder cancercellerna.

Frukt är okej att äta (skulle bara fattas annat, fullt med antioxidanter och vitaminer som det är). Honung också i små mängder. Försök äta så "ren" mat som möjligt, undvik färdigprodukter i möjligaste mån. Så hänger du med på detta? Vi kan förvänta oss smalare midjemått, jämnare blodsockerkurva, stabilare humör, klarare tankar, bättre fungerande smaklökar och vackrare hy. Dessutom försvinner sockersuget ganska snabbt när man väl kommer igång. För riktiga sockergrisar kan det dock ta 14 rätt besvärliga dagar och man kan drabbas av abstinenssymptom. Men det är det nog värt. Jag tycker det mest känns skönt att jag inte ens behöver överväga om jag ska äta choklad eller kakor. I morgon har vi gäster och då det blir fruktsallad till efterrätt. Glass som tillbehör för den som vill. Men jag vill inte.

Källor bl.a. 
Matfrisk, mat som kan förebygga cancer - F. Andersson, L. Beckman, L. Franzén
http://www.mabra.com/6-bra-skal-att-sluta-ata-socker-och-3-satt-att-lyckas/