Leta i den här bloggen

torsdag 21 januari 2016

Kollaths frukost - den ultimata yogafrukosten

Vem vill inte ha en superfrukost? Jag läste nyligen på nytt André Van Lysbeths bok "Yoga Self-Taught" och hittade en yogafrukost som sägs slå det mesta. Boken har några år på nacken, min upplaga är från 1999, och den ingick i kurslitteraturen under första delen av min utbildning till yogalärare. André Van Lysbeth var en aktad och driftig belgisk yogalärare (död 2004) och detta är förstås en helt annan typ av bok än de populäryogaböcker man ofta hitter i bokhandeln. Här finns inga naturbilder och inte heller någon vacker, slank yogakvinna med bohemiska kläder, svepande hår och massor med armband som vandrar runt och dricker gröna smoothies och gör positioner på stranden. Tvärtom är den rätt så späckad med text och fotomodellen som visar positionerna är en kortklippt krullpermanentad kvinna i gympadräkt och strumpbyxor. Ungefär så oglamoröst det bara kan bli och det riktigt skriker tidigt 60-tal om fotona som inte ens är i färg. Jag gissar att kvinnan i fråga är Van Lysbeths hustru och den andra fotomodellen är han själv i yngre version, klädd i någon slags kalsonger. Men det är inget fel på dessa foton för positionerna visas förstås helt korrekt och det är en suverän bok, även om man kanske inte precis lägger den på soffbordet i förhoppningen att ens gäster ska börja bläddra i den och bli inspirerade till att till börja med yoga.

Så jag läste den alltså på nytt och hittade i slutet ett litet kapitel om Kollaths fantastiska frukost, den perfekta frukosten för alla som gör yoga. Jag har faktiskt inga som helst minnen av att jag läste om detta förra gången jag plöjde boken, men jag gissar jag mest hade fokus på alla positioner och andningen som jag ju skulle plugga in på den tiden. Men här fick jag nu då lära mig om Professor Werner Kollath, en tysk dietist och läkare som har kommit på denna mirakelfrukost. Och det är inte lite som den utlovar:
  1. Man står sig i fyra timmar utan några som helst känslor av vare sig hunger eller uppsvälldhet eller gaser i magen. 
  2. Vikten reglerar sig själv. Den som vill bli smalare kommer inte att känna något sug eller någon hunger före lunch och kommer därmed att äta mindre. Den som tvärtom vill gå upp i vikt kommer att göra detta på grund av att matsmältningen förbättras.
  3. Ingen förstoppning, ingen trötthet och man får hjälp att driva ut gifter ur kroppen.
  4. Man stärks både fysiskt och intellektuellt.
  5. Ökad känsla av välbefinnande. 
  6. Tack vare det inre välmåendet kommer allt sug efter kaffe, tobak och alkohol att upphöra.
  7. Det blir lättare att koncentrera sig.
  8. Man blir mera stresstålig.
  9. Blodets sammansättning förbättras och även hudcellerna och cirkulationen, vilket ger en frisk och rosig hy och man slipper eksem, finnar och torr hud.
  10. Håret blir mjukt och glansigt. I vissa fall kan även grått hår försvinna, så man får tillbaka sin naturliga hårfärg igen.
  11. Naglarna stärks och får en vacker lyster.
  12. Tänderna förbättras.
  13. Även skelettet stärks, så man inte bryter sig lika lätt och vid benbrott läker skadan snabbare.
Ja, vem vill inte prova denna frukost som dessutom är så superenkel att göra?!!!

Så här har vi ingredienserna:
3 msk fullkornsvete (eller havregryn)
5 msk vatten
1 msk pressad citron
3 msk torkad frukt, skuren i småbitar
1 rivet äpple (eller päron)
1 msk mandel eller nötter, hackat
extra vatten till den torkade frukten

  • Kvällen innan lägger man vetet/havregrynen i en skål och häller på 5 msk vatten. Rör runt så det blandas och låt stå i rumstemperatur. 
  • I en annan skål lägger man den torkade frukten och täcker med vatten.
  • På morgonen häller man sedan över den torkade frukten (som nu har förvällts) till skålen med vetet/havren och även vattnet som frukten låg i ska med. 
  • Därefter häller man över pressad citron och river äpplet över alltihop. Blanda.
  • Till sist toppar man med de hackade nötterna/mandlarna.
Bara att äta!
Det här är min första frukost och här har jag använt havre och som torkad frukt valde jag aprikoser. Mandel fick toppa det hela. Okej, jag erkänner att det var jag själv som hittade på att man kan använda havregryn (ekologiska tog jag så klart) istället för vete. Jag tänkte att varför skulle man INTE kunna använda havre istället när havre är så nyttigt. Och faktiskt inte innehåller gluten heller. 

Resultat: Ganska gott! För jag är ändå en person som fullständigt avskyr gröt. Och gröt är ju faktiskt vad det här är och dessutom kall sådan... Men tack vare sötman hos den torkade frukten och syrligheten hos äpplet och citronen, samt knaprigheten hos mandlarna, så blev resultatet inte dumt alls. Och jag stod mig fram till lunch! På en skala från 1 till 10 får denna frukost en 7,5:a av mig.

Det här är min andra frukost. Man får ju verkligen titta mycket noga om man ska se någon skillnad, eller hur? Men här har jag använt vete. Dock inte som det stod i ursprungsreceptet nämligen att jag själv "lätt maler vetekornen till mjöl i en liten kaffekvarn". Nej minsann, jag tänkte att man tager väl vad man haver och så grävde jag fram ekologiskt dinkelmjöl ur mitt skafferi och bestämde att det fick duga. Den här gången använde jag både aprikoser, russin och gojibär och jag toppade med mandel och dessutom solrosfrön. 

Resultat: Jag lyckades faktiskt få i mig alltihop, men smaken av kall, mjölig gröt låg där i halsen hela tiden och gjorde denna frukost extremt svåräten för mig. Det hjälpte inte med all god frukt. I betyg ger jag den en 3:a. Kanske hade blivit bättre om jag själv malt mitt fullkornsvete med kaffekvarn, vem vet, men förmodligen inte. Men jag stod mig hela förmiddagen igen, så det argumentet håller faktiskt.

Så för att nu kunna njuta av alla de fantastiska fördelarna med denna frukost borde jag så klart fortsätta äta den också, åtminstone i några veckor. För inte kan man precis vänta sig att skelettet ska stärkas och tänderna och håret förbättras bara efter en enda frukost. Men nej, jag orkar tyvärr inte vara så ihärdig och jag ska avslöja varför jag inte kan tänka mig ens havregrynsvarianten som ju ändå var rätt så god. Jag orkar inte stå och riva äpplen om morgnarna! Trots att jag är en person som gillar att laga mat och gärna kan hålla på och både hacka och riva när det gäller middagar, så är det en helt annan sak om morgnarna. Då är jag trött. Både blodtryck och blodsocker är lågt och jag vill snabbt ha min frukost och mitt kaffe på bordet. Stå och riva med ett kladdigt äpple som skvätter åt alla möjliga håll - nej tack, inte just då. (Och kanske även att motivationen inte är så hög eftersom den frukost jag normalt äter också innehåller bär, torkad frukt och nötter, dvs den är inte helt fel den heller.) Men du kanske vill? Testa gärna. Det är hälsosamt och ger en bra grund för dagen, definitivt. Så han var nog ändå inte så fel ute, den gode Doktor Kollath.