Leta i den här bloggen

onsdag 2 september 2015

De nya hälsoreglerna

Det låter som nya direktiv från landstinget eller liknande. Men det är alltså bara jag som rakt av har översatt titeln på den nyutgivna och populära amerikanska boken "The New Health Rules", skriven av Frank Lipman, M.D. och Danielle Claro. 
Denna bok har beskrivits som den nya hälsobibeln. Här har du allt samlat som du behöver veta för att leva ditt friska och hälsosamma liv! Och alla tar den till sig och hälsomedvetna kändisar, till exempel Gwyneth Paltrow, höjer den till skyarna. Så det är nog bara en tidsfråga innan vi har den översatt till svenska (och kanske att den får en lite roligare titel då än den som jag gav den, vi får väl se).

Och här ser vi ju då hur bra smart marknadsföring fungerar. För när jag läser att Gwyneth Paltrow (som ju är en vacker och cool kvinna som utövar sin yoga dagligen och äter vegetariskt) tycker att den här boken är fantastisk, då tror plötsligt jag att jag också måste ha denna bok! Alltså beställde jag den från Adlibris och några dagar senare låg den på mitt träbord i växthuset där jag haft en av mina läshörnor i sommar. Jag hade väntat mig att detta underverk skulle vara en stor och tjock bok med mycket text och information. Istället visade det sig vara en ganska liten bok med inte särskilt mycket text, men med många vackra bilder. 


Så vad ska vi då säga om den förutom att den är vacker? Jo, att mycket som står där vet vi ju redan, faktiskt det mesta. Men för den som inte har en aning om hur man ska komma igång och leva hälsosamt, så kan det nog vara en underbar inspirationsbok. Definitivt lättläst och fotona inspirerar minst lika mycket som texten. 


Sedan får man ha i bakhuvudet att det alltså är en amerikansk bok och inte fullt ut stämmer med svenska förhållanden. Vi har en bättre djurhållning här i Sverige. Svenskt kött är inte fullproppat med antibiotika. (Sedan tycker ju jag i och för sig att vi helst bör vara vegetarianer ändå.) Det är inte heller sant att de flesta av oss inte tål komjölk, tvärtom de flesta av oss svenskar (som har svenska förfäder) har den där muterade genen som gör att vi kan bryta ner mjölksockret utan problem. Inte heller har vi genmodifierade grödor (GMO) i den utsträckning som finns på annat håll, t.ex. i USA. I Sverige måste dessutom livsmedel innehållande GMO märkas, vilket ännu inte är fallet där. Vi har också generellt bättre kranvatten hos oss och behöver inte oroa oss lika mycket över att filtrera vare sig det vatten vi ska dricka eller duscha (!) i. 

Men ändå, mycket är förstås samma här som i USA. Vilket inte hindrar att man kan ifrågasätta. Till exempel att man inte bör dricka koffein efter klockan ett på dagen, eftersom det stannar i systemet i sju timmar och därmed kan förhindra en god sömn (för den som då planerar att gå och lägga sig före klockan 20...). Jag ifrågasätter inte alls att koffeinet stannar kvar i systemet så länge för det gör det säkert, men däremot verkar det vara väldigt individuellt hur påverkad man blir av detta. Jag brukar själv ha en kl. 18-gräns för hur sent jag kan dricka kaffe utan att få sömnproblem. Men jag vet många som kan dricka kaffe betydligt senare och ändå sover gott, så det handlar nog mer om att lyssna på hur den egna kroppen fungerar. För övrigt visar mängder med studier på att två-tre koppar kaffe om dagen är väldigt positivt för de flesta människors hälsa, så jag förstår inte riktigt detta med att man ska fasa ut kaffet ur sitt liv som många hälsoentusiaster hävdar.


Att vi alla borde äta kosttillskott för att få i oss de vitaminer och mineraler vi behöver är också rätt så omtvistat. Många experter menar att om vi äter allsidigt så får vi i oss det vi ska (och framför allt som vitaminer och fytonutrienter i t.ex. frukt och grönt samverkar med varandra, något som syntetiska vitaminer aldrig kan återskapa) medan andra, som den här bokens författare, anser att jordarna numera är så utarmade att detta inte är möjligt. Alltså lär vi oss från boken att vi behöver en multivitamin om dagen. Vilket jag inte riktigt tror på. D-vitamin är däremot något som vi nordbor kan få brist på vintertid, så kanske att man här borde ta tillskott. Men det är också lite knepigt eftersom D-vitamin är fettlösligt och överdoserar vi kan vi få tråkiga biverkningar som till exempel förkalkningar i njurar och lungor. Så att bara trycka i sig multivitaminer för säkerhets skull är åtminstone ingenting som jag själv gör.


Men bortsett från detta så hittar vi ändå massor med bra tips i boken. Även om vi kanske har hört en del av dem förut, så kan de ju tåla att upprepas. Till exempel att det är en bra idé att förbereda bär, frukt och grönsaker i lämpliga "bite size" och förvara i kylen tills när man blir sugen på något gott eller behöver sig ett mellanmål. Och att vi inte ska stirra oss blinda på antalet kalorier vi äter, utan istället intressera oss för typen av kalorier, att det vi äter ska vara näringstätt. 


Det gröna teet hyllas förstås liksom meditation. Och inte minst får yoga ta stor plats med flera sidors foton. Till och med en bild från Stockholm har smugit sig med - sid 116, där det pratas om vikten av att omge sig med människor man trivs ihop med. En del av tipsen kommer jag att återkomma till här under hösten. Så "Stay tuned" som en amerikan skulle ha sagt.