Leta i den här bloggen

lördag 2 maj 2015

Stoppa sötsuget med te

Får du liksom jag ibland en stark lust att gå och leta i köksskåpen om kvällarna? Hitta något gott? Eller när som helst på dagen egentligen. Kanske vid tv:n? Förutsatt att du alltså inte är hungrig (för det är förstås viktigt att äta ordentligt), utan bara sugen, så prova att dämpa suget med en kopp te. Chaite är bra på detta eftersom kryddblandningen hjälper till att dämpa suget. Min egen favorit är Yogi Tea Green Chai. 

Men det finns faktiskt en annan sort som funkar ännu bättre just på sötsug har jag märkt, förmodligen för att det faktiskt innehåller lite choklad, nämligen Yogi Tea Choco Aztec Spice.


Innehållet är:
kakaoskal, lakritsrot, kanel, carob, kornmalt, kardemumma, ingefära, kryddnejlika, kanelextrakt, vaniljextrakt, svartpeppar, ingefärsolja, vaniljskidor. Allting ekologiskt! Så egentligen innehåller det inte te alls och själva kryddorna är till stor del desamma som i chaiteet. 

Jag brukar dessutom gärna lägga en tesked honung i mina tekoppar, vilket ytterligare hjälper till att dämpa annat sötsug (men rekommenderar det inte egentligen med tanke på tandhälsan, så låt hellre bli kanske...). 

Efter en sådan här kopp har sötsuget stillnat. Och det går ju precis lika bra att sitta och smutta på te i tv-soffan, som att tugga i sig socker och tomma kalorier, eller hur? Yogi Tea säljs bland annat på Citygross, Ica Maxi och Coop Forum, så man behöver inte ut och leta i specialaffärer för att få tag på det.