Leta i den här bloggen

söndag 28 september 2014

Groddar - supermat

Groddar är riktigt fullpackade med nyttigheter, t.ex. vitaminer, mineraler, fettsyror, enzymer och protein. Men hur kan man få i sig mera groddar? Hur enkelt som helst! Blanda i sallader, lägg i grytor eller använd som smörgåspålägg (passar till exempel bra ihop med ost och tomat) . Eller ät dem bara som de är rakt upp och ner. Det brukar jag göra, för jag tycker groddar är gott! De smakar lite lätt nötaktigt och har en härlig spänst. Allra godast är alfalfa!

Alfalfagroddar och mungbönsgroddar på fönsterbrädan för att bli lite grönare av dagsljuset.

Få saker är så enkla som att grodda själv. Och just alfalfa och mungbönor är enklast av allt. Skölj mungbönor eller alfalfafrön och lägg dem sedan i blöt i en glasburk. Se till så de minst täcker botten. Efter ett dygn häller du bort vattnet genom en silduk av något slag. Jag brukar sätta en bit nylonstrumpa ovanpå burköppningen och sila genom den. Hur lätt som helst. Skölj sedan fröna och sila bort vattnet på nytt. Jag har läst på många ställen att man ska ställa burken upp och ner i ett diskställ för att låta vattnet rinna av helt. Detta brukar jag aldrig bry mig om. Bönorna/fröna ska ju vara lite fuktiga för att kunna groddas. Så jag ställer sedan burken direkt på en mörk plats (ett köksskåp funkar bra) och så sköljer jag av dem morgon och kväll. Efter ca 3 dygn är mungbönsgroddarna färdiga, alfalfagroddarna brukar ta ett dygn längre. Ställer man dem sedan några timmar på fönsterbrädan så får de lite grön färg, åtminstone alfalfan. Förvara groddarna i burk i kylen. De håller ca fyra dygn. 

Allt detta innehåller mungbönorna: Vitamin C, D, B17, folat, järn, zink och kalcium. 

Och alfalfa: Vitamin C, B1, B2, B3, B6, B9, D, A, E, K, kalcium, kalium, järn, magnesium, zink, selen och fosfor.   Dessutom är alfalfan känd för att sänka blodtryck och kolesterol. Rena supermaten med andra ord!