Leta i den här bloggen

söndag 14 september 2014

Vitlök - bästa sättet att häva en förkylning

Jag älskar vitlök! Eftersom den är supereffektiv nu i förkylningstider. Ingenting är faktiskt bättre. Samtidigt älskar jag inte vitlöksandedräkten...


Jag tror vi alla känner till vitlökens antiinflammatoriska egenskaper. Före antibiotikans tid och långt innan någon forskning gjorts i ämnet och man kunde säga exakt vad det var som fungerade så bra, användes den flitigt som huskur. Numera vet vi att den bland annat innehåller ett stort antal svavelhaltiga ämnen, som fungerar som kraftfulla antioxidanter och motverkar att det bildas cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, bakterier, svamp och virus. 

Min egen erfarenhet av vitlöken just mot förkylning, det vill säga att snabbt bli av med en pågående förkylning eller ännu hellre att få en förkylning som just håller på att bryta ut att gå tillbaka, är att det fungerar i ungefär 90% av fallen. Det är med andra ord mer effektivt än många mediciner. Men - då räcker det inte med lite vitlök i maten - utan tyvärr krävs det större doser. En rå klyfta på morgonen och en på kvällen är kuren som fungerar. Och då ska den helst tuggas. Ta det med ett knäckebröd eller något annat, för att det inte ska bli alltför fruktansvärt...  Jag har har hävt många, många förkylningar på det sättet. De försvinner helt enkelt eller bryter aldrig ut. 

Problemet med en sådan här superdos av vitlök är dock att man stinker. Och det ganska rejält. Så det är något man får fundera över. Tidigare, när jag jobbade på kontor och dessutom hade eget rum, tyckte jag att det var okej. Numera, när jag står i yogasalarna och är i direktkontakt med människor, tycker jag däremot inte att jag kan utsätta dem för detta. Att man doftar lite svagt av vitlök efter att ha ätit en rätt med vitlöksinnehåll anser jag är en helt annan sak. Men att vitlöksdoften osar ut ur varje por och sveper in hela rummet känns som att det nog blir lite i mesta laget... 

Som ett exempel på vitlökens kraft kan vi ta veckan som gick. Min yngsta son har varit ordentligt förkyld (och det skulle aldrig gå att få i honom rå vitlök). Min man blev smittad och var inte särskilt lycklig över att halsen började värka mer och mer, eftersom han skulle springa Helsingborgs marathon igår (lördag). Så jag föreslog vitlökskuren och desperat som han var tvekade han inte en sekund. Detta innebar sedan att så fort man öppnade ytterdörren och kom in utifrån möttes man av en enorm lukt av vitlök. Hela vårt hus stank! Det är så starkt det är. Och man kunde tydligt känna i vilken ände av huset min man för tillfället befann sig. Jag frågade aldrig om han fick några kommentarer på jobbet, utan tänkte att det var väl säkert värt det. Och mycket riktigt så försvann det halsonda och det blev aldrig någon förkylning av det. Och igår sprang han marathon, helt frisk. 

Men om man nu inte vill stinka? Och ändå hålla sig frisk? Jag har bra knep för det också, för jag är faktiskt sällan sjuk. Torkad frukt är jättebra! Detta innehåller enorma mängder antioxidanter. Katrinplommon är till exempel något av det mest antioxidantrika du kan äta. Torkad frukt innehåller dock även rätt mycket kalorier (vilket innebär att man kanske får dra ner på något annat istället, kanske kakor och bröd...) och dessutom en hel del fruktsocker, vilket inte är så lyckat för tänderna. Men det kan man motverka genom att alltid skölja munnen med vatten när man ätit och även genom fluorsköljning då och då för att stärka emaljen. Betydligt bättre med torkad frukt än till exempel godis! Dessutom är det en bra idé att äta torkad frukt tillsammans med något som har lågt GI, för att minska sockereffekten. Det är också jättegott i filen, yoghurten eller gröten på morgonen, så det är ett bra tillfälle att få i sig en stor dos. Så nu när alla höstinfektioner drar igång - testa gärna! Men om du är ovan, träna upp dig successivt eftersom magen kan reagera om man inte är van vid den här typen av diet. Något annat som är värt att tänka på är att äta ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt. Vindruvor är till exempel en av de frukter som brukar innehålla allra mest bekämpningsmedel och russin görs ju av vindruvor. 

Som du säkert vet är vitamin C en av alla viktiga antioxidanter, som hjälper oss att hålla oss friska. Så här kommer även anledningarna till att du ska få i dig C-vitamin just genom frukt och grönsaker och INTE som kosttillskott till exempel i form av brustabletter:

  • Syntetiskt tillskott fungerar inte på samma sätt som naturligt C-vitamin. Det som finns naturligt i frukt och grönt samarbetar med andra antioxidanter som finns i samma produkter och vi får en synergieffekt. 
  • Med C-vitamin som kosttillskott går du även miste om många andra näringsämnen, vitaminer och mineraler. 
  • Forskning visar att regelbundet intag av C-vitamin som tillskott istället gör att vi åldras snabbare.
  • Det finns också en ökad risk för njursten om man överdoserar med C-tillskott. 


Naturligt C-vitamin finns i t.ex. apelsiner, broccoli, jordgubbar och svarta vinbär. 

Källor: bl.a 
Supermat - Helna Nyblom
Må Bra nr 3 2014