Leta i den här bloggen

lördag 26 april 2014

Kilkudde från Solann

Solann är ett miljövänligt företag som säljer medicintekniska produkter och jag hittade en bra kilkudde på deras webbsida. Om du undrar vad en "kilkudde" är så är det just som det låter; en kudde som är formad som en kil, i det här fallet med sidmåtten 38 cm (tre sidor) och höjden 1-5 cm. En kilkudde kan man ha till en massa saker, men framför allt tycker jag det är det absolut bästa man kan ha att sitta på när man har problem med ländryggen (man lägger den alltså ovanpå stolen där man ska sitta). Jag hade en kilkudde som ständig kompis i yngre dagar när jag ofta och under långa perioder drabbades av ryggskott. Jag tog till och med med mig den ibland när jag gick bort på middag. Just formen gör att man på ett naturligt sätt rätar upp ryggen i och med att bäckenet tippas framåt och det kan vara en ovärderlig hjälp just vid ryggproblem.  

Sedan tränade jag (tack och lov!) upp min rygg med hjälp av yoga och har sedan dess, 12 år, inte haft ett enda ryggskott. Men - man kan faktiskt ha stor nytta av en kilkudde också när man gör yoga...  För den som har svårt med en del av de sittande positionerna rekommenderar vi yogalärare ofta att man sitter på en filt, kudde eller hoprullad matta för att komma upp lite från golvet och just kunna tippa bäckenet framåt så att ryggen blir rakare och det känns bekvämare. Då är en kilkudde ett perfekt redskap. Den har redan den rätta formen och behöver inte rullas eller vikas och materialet (precis som i Solanns produkt) brukar vara stabilt skumgummi, vilket gör att man får den rätta stabiliteten. Kilkudden är som regel lite mindre och lättare att bära med sig jämfört med en meditationskudde.

Men kilkuddar kan också vara bra sängkompisar! För den som lider av värk, till exempel i axlar, nacke, höfter och knän, kanske på grund av skador eller vid mer kroniska tillstånd som reumatism eller artros, kan de ge underbar avlastnig. Kilformen gör att den går lätt att skjuta in under kroppen där det behövs och det stabila underlaget ger bättre stadga än en vanlig knölig eller fluffig kudde. Sedan är det bara att flytta kudden vid behov under natten. 

Kilkuddar brukar annars säljas i specialbutiker med inriktning på fysioterapi och ergonomi och vara ganska dyra. Just den här kudden, som heter "Lindra", kostar 270:- vilket jag tycker är ett bra pris. 

Solann säljer även en annan kudde, den så kallade "Lassekudden", en rektangulär och lite mer klossaktig variant, som också avlastar och minskar risken för trycksår för den som behöver tillbringa stor tid i sängen. Den här är gjord i skumplast så det enkelt går att skära ut hål för till exempel hälar och fotknölar. Det finns även överdrag att köpa till båda dessa kuddar om man tycker man behöver. (Till en kilkudde kan man annars lätt sy ett överdrag själv, åtminstone om man vill ha den till yoga vill man kanske själv välja tyget.)
Om du har svårt att sitta i den här ställningen kan en kilkudde vara en bra hjälp.
Vill även tillägga att jag hittade en annan liten cool sak på denna sajt, nämligen en jättesöt hjärtformad pincett, som finns i rosa, vitt och svart och kommer i spegelask med sammetsfordral till det förmånliga priset 228:-. Ja, precis, man sätter kaffet i halsen när man hör priset... Men när man sedan läser att det är den enda pincett som är tillåten att ha i handbagaget på flyget, då ändrar man uppfattning - åtminstone jag. För en pincett har man nytta av i de mest oväntade sammanhang och jag brukar alltid ha en i väskan. Och jag brukar även ofta åka fast i security checken just för att jag har glömt bort att jag har den med mig. Så det kanske inte vore en så dum investering trots allt med en liten hjärtformad pincett i spegelask. Tror jag ska önska mig en till min födelsedag, en vit! 


Källa: bl.a. http://www.solann.se