Leta i den här bloggen

fredag 28 mars 2014

Trädgård och natur - terapi för själen

Ta en stressad människa och släpp ner henne i skogen, där trädens sus och fåglarnas kvittrande är det enda som hörs, och hon kommer omedelbart att känna sig lugnare.

Att natur och växtlighet har en läkande och lugnande effekt på oss människor har varit känt länge. Vi blir även mera kreativa och mindre aggressiva. Det är bland annat därför vi har våra så kallade gröna miljöer, det vill säga allt från storslagna parker i stadsmiljöer till enstaka krukväxter på läkarcentralerna. För vårt välbefinnande!

Visst blir man glad av de första vårtecknen i trädgården!

Trädgårdsterapi för människor med stressrelaterade sjukdomar startades i Sverige först i skånska Alnarp, inspirerad av Ingemar Norling, forskare vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, men bedrivs numera även på flera andra platser i landet. Och det är ju underbart.

Fast nu var det inte Alnarp jag tänkte skriva om utan om min egen trädgård… Eller kanske din. Eller balkongen. Eller i brist på annat fönsterbrädan i köket, där man kan odla både det ena och det andra. Att odla även i mindre skala är nämligen också terapi för själen. Det behöver inte vara så märkvärdigt.

När jag flyttade till min första lägenhet med balkong upptäckte jag till min förvåning hur avkopplande det var att rota runt med krukorna där och plantera penséer och pelargoner.  Jag testade att så grönsaker också, så det var verkligen ingen ”finbalkong” med perfekt matchade växter och möbler, utan snarare en trivsam och bohemisk oas.  Sedan flyttade vi till radhus men en lagom stor trädgård, som vi faktiskt hade hyfsad ordning på. Men efter det tredje barnet och flytt till betydligt större trädgård har det rått mer eller mindre konstant oordning med studsmatta och fotbollsmål och ständigt söndertrampad gräsmatta, knäckta rosor och klematisar. Men – det gör inte så mycket. Det är avkopplande ändå nämligen. Den där känslan nu när det blir lite varmare och ljusare ute och man kan börja ut och greja, den är underbar, även om man inte har en utställningsträdgård.

Rosmarin och oregano i kurkan till vänster återhämtar sig efter att ha tillbringat vintern i växthuset. Det ser inte så mycket ut för världen just nu, men vad som inte syns på bilden är de pyttesmå, blå knopparna som betyder att rosmarinen tänker blomma lite senare i vår.
Jag har kommit på att konsten är att låta det få vara kravlöst. För mig alltså. För någon annan som har valt att göra just trädgården till sitt stora, stolta projekt, eller som kanske har hur mycket tid som helst, kan det vara annorlunda. Men utan krav går jag alltså ut och rensar en rabatt här, klipper ner lite kryddväxter där eller förkultiverar frön i växthuset. Och det är ett behagligt och roligt sätt att bara få vara i stunden och njuta av utomhuskänslan.

Jag har även märkt att när jag känner mig arg eller irriterad, så är det två saker som hjälper väldigt bra. Det ena är att göra yoga. Och det andra är att gå ut i trädgården och få något gjort där istället.

Trädgårdslandet och min lilla kryddgård är heller inte mycket att skryta med just nu. Kanske påbörjar jag "vårbruket" nu i helgen.

Så lider du av vårtrötthet eller känner dig allmänt deppig? Gå ut och påta lite. Eller sätt dig bara med en kopp te i vårsolen och lyssna på fåglarna. Du kommer garanterat att må bättre!

Blommor inomhus blir man också glad av. Den här vackra planteringen fick jag i veckan av mina gympadamer i Hittarp.


Och så här kan man också odla! Krukor på spansk balkong i Alicante.



Källor bl.a. www.slu.se