Leta i den här bloggen

fredag 21 mars 2014

Informell mindfulness

 ”Mindfulness is the capacity to be aware of what is going on – of what is there.”  - Thich Nhat Hanh

Det finns två sorters mindfulness, formell och informell:

Den formella är när vi avsätter specifik tid för att ägna oss åt mindfulness eller meditation. Till exempel sitter vi i 10-60 minuter och fokuserar på vår andning eller på ett mantra eller gör en kroppsskanning.

Den informella däremot, kan vi göra när som helst under dagen. Det kan handla om korta stunder eller bara ögonblick, när vi är helt närvarande i det vi gör. Kanske stannar vi upp för att bara ta några djupa andetag och känna hur andetagen känns. Eller kanske vi ägnar oss helhjärtat åt det vi gör, laga mat eller vad det nu kan vara, utan distraherande tankar. Eller vi kanske lyssnar inåt hur det känns i kroppen, eller lyssnar utåt på ljuden runt omkring. Vi är där. Vi observerar och känner oss närvarande i ögonblicket utan tankar på vare sig det som varit eller det som ska komma. Och utan att värdera och tycka en massa.

Den formella mindfulnessen praktiserar jag vanligtvis i samband med yoga, där jag avslutar med en stunds kroppsskanning eller andningsmeditation. Den informella är däremot den jag har nytta av många gånger under dagen och jag rekommenderar den. Det är okomplicerat, det behövs ingen planering och är ingenting som tar mycket tid från något annat.  Däremot ger det ett stort fokus och lugn tillbaka att träna på detta lite då och då. Så prova och se vad som händer!

Några förslag:
  • Stanna upp i det du gör just nu, slappna av i axlarna och ta tre djupa andetag och känn hur det känns i kroppen. 
  • Blunda i 60 sekunder och notera alla ljud du hör runt omkring dig.
  • Fäst blicken på någonting, en kaffekopp kanske, och bara följ koppens konturer en kort stund, utan att tänka på någonting annat.
  • Sitt en minut och titta på himlen; se färgerna, följ molnen.
Ha med dig detta: Mindfulness är inte träning i att vara positiv. Mindfulness är att se det som är, vara i det, notera och tillåta utan att blanda in en massa känslor. Och detta kan vara oerhört vilsamt!

Med modern forskning har man kunnat bevisa att det sker positiva förändringar i hjärnan vid mindfulnessträning och att detta ger oss bättre förutsättningar att hantera svårigheter och problem. 

”Jag känner det som om jag har fått en annan relation till mitt huvud och mina tankar.”  - David Sillito, kulturkorrespondent på BBC efter att ha deltagit i en 8 veckors kurs i mindfulness.


Källor bl.a
Google Tech Talks: Philippe Goldin, Jon Kabat-Zin, Bob Stahl
Mindfulness on BBC Breakfast, 2012-01.