Leta i den här bloggen

lördag 2 november 2013

Pizza på knäckebröd



Ska du fixa till en lunch och har idétorka? Testa i så fall att göra pizza med knäckebröd som botten. Enkelt, kul och gott. Dessutom har man alltid (i alla fall jag!) knäckebröd hemma i skåpet. Lättast är att använda vanliga knäckebrödsskivor. Då kan var och en få den topping de vill ha och portionerna blir lagom stora och enklare att äta. Fast det ser samtidigt tjusigt ut om man, som på bilden, gör en stor pizza. Här har jag använt Leksands Knäcke, normalgräddat 100% fullkorn. Det innehåller bara vad jag kallar "rena" ingredienser; fullkornsrågmjöl, vatten, jäst och salt. En nyttig botten med andra ord. Till just den här varianten har jag först penslat med lite tomatketchup och därefter fyllt på med strimlad rödlök, tomat, mozzarella och fetaost. Man gräddar i 225 grader i ugnen ca 10 minuter. Superlätt! Supergott!

PS Lär av mitt misstag och lägg fyllningen ända ut i kanten, så slipper du få yttersta biten bränd.