Leta i den här bloggen

måndag 13 maj 2013

Utomhusyoga


Jag har varit i södra Spanien igen. Där kan man göra utomhusyoga i stort sett året runt. Just därför kommer här några ord om varför detta är så underbart-vilsamt-energigivande och helt enkelt bättre (enligt mig åtminstone!). Utomhuskänslan är nämligen underbar. Den går inte att återskapa inomhus.

• Naturens ljud har en lugnande effekt: fåglar som kvittrar, grodor som kväker, grenar som vajas av vinden, vågor från havet eller porl från bäck eller fontän. Ljuden beror förstås på var man är, men jag upplever dem alltid som avkopplande, till och med trafikbrus och röster på avstånd.
• Också lite beroende på var man är, men oftast känns det starkt att man återknyter till naturen och tränar på ett mera jordnära sätt.
• Mera syre. Fräschare luft att andas.
• Ljuset är alltid starkare, även en molnig dag eller när man gör yoga i skuggan. Därför får vi mera energi av utomhusyoga.
• Det är perfekt mindfulnessträning, att lära sig känna och lägga märke till de små detaljerna; vinden mot huden, en humlas surrande, solens värme i nacken.
• Utomhusyoga känns inte bara som träning, det är mera som en upplevelse.

Så varför gör vi inte mera utomhusyoga i Sverige? Ja, det var förstås en dum fråga… helt enkelt därför att det ca 350 dagar om året är alldeles för kallt! Man ska vara varm i kroppen när man gör yoga. Därför gäller det att utnyttja de få bra, varma och sköna dagar som vi har i det här landet. Jag brukar ofta göra yoga utomhus i trädgården om sommaren, även i Sverige, och jag erkänner att jag även gör det om det är en aning kyligt, bara för känslan och för att jag känner att jag får bättre energi av det. Men i år har jag tänkt sjösätta ett projekt som jag funderat på i flera år nu. Vi ska ha utomhusyoga i Ramlösaparken när/om det blir fina sommarkvällar. Jag kommer att meddela mitt yoganätverk när det blir dags, meddelande kommer samma dag och så får man mejla eller sms:a tillbaka och anmäla sig. Jag kommer även att samla in pengar till förmån för SOS Barnbyar vid dessa utomhustillfällen. Det känns bra att yoga för ett gott ändamål också. Och nu hoppas vi på en varm och fin sommar. Med mycket yoga!