Leta i den här bloggen

onsdag 27 februari 2013

Fruktmuffins med havre och chiafrön


Jag hittade ju ett nyttigt muffinsrecept härom veckan i Elaine St. James bok Simplify Your Life. Nu har jag jobbat vidare på det och bytt ut vissa ingredienser. Jag bytte en av bananerna mot äpplen istället, tog muscovadosocker istället för vanligt socker och så, eftersom jag är ett stort fan av det fantastiska superfröet chia, så la jag till det också för mera omega-3, protein, fibrer och mineraler.

Blanda följande i en skål:
5 dl havregryn
1 msk bakpulver
2 msk hackad mandel
3 msk chiafrön

Mixa följande i hushållsmaskin:
0,5 dl muscovadosocker
3 dl mjölk
1 ägg
1 banan
2 äpplen delade i bitar (men låt skalet sitta kvar för där sitter mycket av det nyttiga!)
0,5 dl riven kokos

Blanda mixen med de torra ingredienserna och fyll i stora muffinsformar. Garnera med hallon och/eller blåbär. Baka i 230 grader (C) tills muffinsen börjar få brun färg (ca 20-25 min).

Resultat: Jag gjorde en sats och detta räckte idag bara till 7 st stora muffins, så dubblera receptet om du vill ha fler när du ändå är i farten. Även denna gång fastnade muffinsen i formarna, så sked behövdes för att äta (men jag störs inte jättemycket av detta, huvudsaken är att de blir goda och nyttiga). Med bara en banan så blev de mindre söta. Jag tycker det är lika gott, för jag är inte så förtjust i stark banansmak, men vissa andra gottegrisar tyckte den andra varianten var bättre… Jag toppade vissa med hallon, vilket var barnens förslag, och andra med blåbär som i originalreceptet. Hallon var godast och doftade dessutom gudomligt så det var en bra idé!

Bra och hälsosamt alternativ till andra bakverk när man ska fika, eller som mellanmål eller extra energi innan löp- eller yogapasset. Enjoy!