Leta i den här bloggen

torsdag 21 februari 2013

Segmentsföresats - hur du fokuserar och blir mera effektiv

Vi lever i simultankapacitetens tid. Ofta, bland annat i platsannonser, så anses det vara en positiv och eftersökt egenskap att kunna göra många saker samtidigt. Många av oss tror dessutom att vi är duktiga på detta. Men vi har fel! Forskning visar att vi både är effektivare och mår bättre när vi får koncentrera oss på en sak i taget. Det är det som våra hjärnor är bäst på. Alltså; beta av en sak i taget på din att-göra-lista och låt dig inte distraheras av störningar, så går det både snabbare och du minns efteråt vad du har gjort.

Men visst känns allting överväldigande ibland. Det ÄR ju så mycket som ska göras och det känns omöjligt att få något gjort om vi inte gör många saker samtidigt. Och störningar, det inträffar ju precis hela tiden, någon som kräver din tid, saker som måste tas om hand, något som snabbt bara måste fixas med.

Här kan segmentsföresatser vara en bra hjälp. En segmentsföresats (engelskans segment intention) låter tungt och komplicerat, men innebär bara att man innan man går vidare till nästa punkt tänker igenom vad den punkten innebär och hur man vill genomföra den. Resultat: mera fokus och betydligt större chans att det blir precis så som du hade tänkt.

Själv har jag ofta roliga men plottriga dagar, där det finns många olika tidpunkter som jag måste passa. Just det här med alla olika klockslag kan kännas stressande för mig, som helst av allt skulle vilja göra precis samma saker, men i min egen takt. Då är segmentsföresatserna bra att ta till. Kvällen innan brukar jag göra en lista på vad som ska göras och jo, den listan kan kännas både överväldigande och tung när jag ögnar igenom den följande morgon. Men i och med att allt finns nedskrivet, så tar jag sedan en sak i taget (oftast åtminstone…) och då blir det koncentration på den saken. Det andra kan jag släppa tills vidare och slippa bekymra mig om. Till exempel ”nu ska jag äta en god frukost och bläddra igenom tidningen och klockan halv åtta är jag klar”. I och med att jag har uttalat detta tydligt för mig själv, så blir det sedan också så för det mesta. Nästa föresats kanske blir ”nu gör jag mig snabbt iordning och packar ihop mina saker”. Även den biten kan förstås delas upp i mindre segment ifall jag vill. Och sedan kanske det blir ”nu kör jag i lugnt tempo bort till yogastudion” och så fortsätter dagen. Jag behöver bara ägna mig åt en sak i taget. Blir jag avbruten, vilket såklart händer, så blir det lättare att snabbt klara av avbrottet och återgå till det jag egentligen skulle göra, just därför att jag är inställd på detta.

Bra är även att i segmentsföresatsen tala om för sig själv, inte bara vad man vill uppnå och göra, utan också på vilket sätt. ”Nu ska jag hålla en riktigt bra och inspirerande föreläsning” är klart att föredra framför att inte ha någon föresats alls. Testa själv om du inte tror mig… Naturligtvis blir inte livet perfekt ändå alltid, eftersom livet aldrig är perfekt, men med föresatserna kan vi öka våra chanser till bättre resultat. Dessutom har jag märkt att jag sparar in tid med hjälp av föresatserna. Det går helt enkelt både snabbare och blir bättre resultat när man är fokuserad på en sak i taget. Och som ett extra plus så är det jag själv som har kontrollen istället för att styras iväg av andra och annat.

Ytterligare exempel: Du har tänkt ”nu skriver jag snabbt och enkelt klart rapporten” och sitter och jobbar på detta när en kollega kommer in och avbryter. I vanliga fall hade du kanske bara lagt din rapport åt sidan och genast börjat hjälpa kollegan. Men eftersom du nu är mera fokuserad säger du istället ”Jag håller på och skriver klart en rapport, kan jag återkomma till dig senare?”. Då blir du inte så distraherad av avbrottet, utan återgår lugnt till din rapport, och när den sedan är klar tänker du ”nu går jag och hjälper Anna”. Vad det handlar om är alltså egentligen små målsättningar som du sätter för dig själv och som just eftersom de är små och tydliga blir lätta att uppfylla.

Begreppet segmentsföresats kommer från fenomenet Abraham (i Esther och Jerry Hicks bok Attraktionslagen, som jag kommer att skriva mer om vid annat tillfälle) och är väldigt användbart för att få en stabilitet och ett flyt i det vi gör. Det blir lättare att styra mot målen och man kan självklart ha som segmentsföresats både tid för planering och tid för att koppla av och till och med göra ingenting alls.

Källa: Attraktionslagen – så får du den att verka till din fördel, Esther & Jerry Hicks