Leta i den här bloggen

söndag 29 april 2012

Säger du ja när du vill säga nej?


Varför gick jag med ut i kväll när jag egentligen varken ville eller hade råd?

Varför sa jag ja till att låna ut pengar till henne när jag vet att hon aldrig betalar tillbaka?

Varför gick jag med på att de skulle komma och bo här i tre dagar under påsken när jag egentligen hade andra planer?

Varför sa jag till chefen att det här skulle jag fixa utan problem, när jag hela tiden visste att det skulle innebära enorma problem för mig?

Är du en ja-sägare och mår dåligt av det? En sådan som alltid vill behaga andra till nackdel för dig själv och dina egna behov? När vi säger ja, men egentligen menar nej, och bara är för fega för att stå för vad vi egentligen vill, då har vi redan en instinktiv känsla för vad vi skulle må bäst av. Det handlar bara om att lita på sig själv och sin intuition och att lära sig att stå på sig. Som med allting annat; träning ger färdighet. Glöm det här med skuldkänslor och tänk istället att om du fattar beslut i eget intresse och utifrån vad som faktiskt är bäst för dig, så stärker du din självkänsla och tar kontrollen över ditt liv. Här kommer 4 tips:

Varje gång som du i efterhand går och tänker gång på gång ”varför, varför, varför sa jag inte bara nej?”, så skriv ner det! Skriv ner situationen och spara. Händer det igen, så gör samma sak och gör en kort anteckning på din lista. Läs sedan igenom den här listan då och då och påminn dig själv om hur det känns varje gång som du sagt ja till något du egentligen inte ville. Och bestäm dig för att säga nej nästa gång.

Träna dig på att säga ”Nej tack!” eller bara ”Nej”. Säg det högt ibland så att du blir van att höra dig själv säga det och så att du märker att du faktiskt KAN.

Lär dig också att säga: ”Jag måste tänka på saken. Jag återkommer med besked.” Detta funkar bra när man helt enkelt inte klarar av att säga det där nejet till något man inte vill. Det ger dig tid att tänka över situationen i lugn och ro och fundera över vad du verkligen känner och vilka följder ett nej/ja skulle få.

Om du tvekar; säg nej istället för ja. Du kan alltid (eller åtminstone ofta) ändra dig.

Framför allt, uppskatta och tyck om dig själv. Vad DU vill är lika viktigt som vad någon annan vill!

Källa: www.psychologytoday.com