Leta i den här bloggen

torsdag 29 mars 2012

Earth Hour

Vi har Earth Hour nu på lördag. I Sverige är vi duktiga på Earth Hour! Varannan svensk släckte ljuset förra året. Och jag hade redan läst så mycket om Earth Hour förra veckan att jag fick för mig att det var i lördags det var dags. Så redan förra fredagen skrev jag uppfordrande mejl till mina amerikanska vänner: ”Don’t forget Earth Hour tomorrow!” Fast det kanske kunde behövas en extra påminnelse för dem. På många håll i USA har de ingen aning om vad Earth Hour är. Och den tanken, på amerikaner som sitter en och en i sina SUV:ar på 8-filiga motorvägar där det är totalstopp på grund av rusningstid, och avgaserna bara spyr ut åt alla håll, den tanken kan lite grand få mig att känna att vi svenskar som cyklar i regn och snöstorm och sköljer förpackningar och sopsorterar och släcker ljuset en timme när det är Earth Hour, spelar det någon roll egentligen? När vi är så få och de är så många? Men det är klart att det gör! Många bäckar små… och det känns alltid bättre att bidra än att inte göra det. Dessutom kommer det att förändras också i USA:s mest biltäta stater till slut, det är jag övertygad om. Vi måste bara envist jobba vidare på det. Så den här veckan ska jag mejla igen: ”Don’t forget Earth Hour!” De kan gott ha en Earth Hour den här veckan också. För egentligen, varför ska vi bara göra det här en gång om året? En enda timme under årets alla 8760! Tänk om vi hade en Earth Hour varje vecka. Det kanske till och med vore riktigt bra, inte bara för planeten, utan för oss människor mentalt.

Syftet med Earth Hour är främst att sända en signal till världens makthavare att ta klimatförändringarna på allvar. Vi vill ha en hållbar värld helt enkelt. Jag var på en föreläsning om hållbar utveckling just i går och fick lära mig att vi svenskar inte är de värsta bovarna när det gäller utsläpp och växthusgaser. Det var ju i och för sig rätt väntat och mycket är detta tack vare våra kärnkraft- och vattenkraftverk. Värsta bovarna är inte heller USA, faktiskt, de ligger ”bara” trea. Värst är lilla Luxemburg, följt av Australien.

Största orsakerna till våra utsläpp är tre B:n: Biffen, Bilen och Bostaden. Så strunta i Biffen, säger jag bara! Eller dra åtminstone ner på Biffen. Vad kan vara enklare? Vi tror ofta att vi behöver mycket mera kött än vad vi gör och köttkonsumtionen har ökat kraftigt under senare år, trots larmrapporter om att rött kött inte är bra för hälsan, trots att vegetarisk kost blir alltmera tillgänglig när man äter ute. Det finns bra protein i mejeri- och sojaprodukter samt i baljväxter. Bara man vågar testa.

För en bättre hälsa och en bättre värld, eller hur?! Och glöm inte Earth Hour!

Källor: www.wwf.se, www.greenoption.org, Trossa,