Leta i den här bloggen

söndag 22 januari 2012

Tre tips för kvinnor (och män) som har mycket att göra

”Jag har sådan energi!” skrev en amerikansk kompis i ett mejl. ”Tre enkla grejer, och de förändrar allting.” Jaha, tänker man då. Vad kan detta handla om? Någonting hon kom på vid nyår och så har hon hållit på ett par veckor? Men nej, det var månader sedan vi hörde av varandra och detta har pågått i just månader. Det funkar! För henne alltså.

Så dessa är då de magiska reglerna:
1. Någon typ av fysisk aktivitet varje dag.
2. Byta ut kaffe, vitt mjöl och socker mot frukt eller smoothies som mellanmål.
3. Sova så fort man får en chans.

Fysisk aktivitet:
Fysisk aktivitet bestod för henne tidigare om att prata om det. Ofta och ursäktande. ”Jag måste börja på gym”. ”Nu måste jag verkligen ta tag i det här och skaffa mig ett gymkort.” Men det gjorde hon alltså aldrig. Nu har detta ersatts av någonting som är betydligt mindre ambitiöst, men som faktiskt händer. Nu går hon ibland en 20-minuters promenad på lunchen, eller kör en yoga-dvd på kvällen som tar 20 minuter, eller Wii-boxar en stund med sin son. Detta är saker som inte tar så lång tid, men hon gör något varje dag och får mer energi av det. (Och slipper dessutom lägga tid och energi på att tjata om gymmet…)

Byta ut kaffe, vitt mjöl och socker mot frukt eller smoothies som mellanmål:
Den här kvinnan jobbar mycket och hon gillar att stoppa något i munnen medan hon arbetar. Tidigare var det åtta muggar kaffe-latte om dagen och choklad, munkar och muffins för att få energi. Den typen av energi kommer snabbt, och därefter sjunker blodsockret drastiskt och hon blir sugen igen. Frukt och smoothies innehåller också kalorier, men det är inga tomma kalorier, utan kalorier fullproppade med vitaminer, mineraler och fytonutrienter, som hjälper henne att hålla sig frisk och även alert istället för dåsig. Kaffe dricker hon numera bara på morgonen. ”Det var lite jobbigt i början”, erkänner hon. ”Men nu skulle jag inte kunna tänka mig att byta ut mina smoothies mot en massa kaffe, för att inte tala om munkarna.” Ja, kroppen är ett vanedjur.

Sova så fort man får en chans:
Det här passar förstås inte alla. Den som till exempel är arbetslös och kan sova så länge den vill, behöver förmodligen inte det här rådet, för då blir det för mycket sömn istället. Men för den här kvinnan, som brukade stanna uppe till en bra bit efter midnatt och vika tvätt, svara på e-mail eller bara se på tv för att ”varva ner” efter en tuff dag (för att sedan stiga upp halv sex nästa morgon), innebär det att hon nu prioriterar sin sömn istället. Tvätten får vara och hon ser till så att hon ligger i sin säng före elva, eller tidigare om det går. ”Catching up” är inget som får göras på bekostnad av sömnen.

Resultatet av dessa ändringar är alltså mer energi. ”Jag koncentrerar mig bättre, kan fatta beslut snabbare och känner mig dessutom mycket gladare. Min kropp känns liksom lätt. Jag är dubbelt så effektiv som innan, tror jag.”

Good for her! som man säger. Och kanske för någon annan också som behöver skaffa sig bättre vanor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar