Leta i den här bloggen

onsdag 28 december 2011

Tid att planera

Nu är det dags! Mellandagarna så här precis före nyår är den perfekta tiden för att tänka igenom sitt liv. Hur var året som gick? Vad fick jag gjort? Blev det som jag tänkt? Varför? Hur vill jag att nästa år ska se ut? Vilka är mina mål? Vilka är mina långsiktiga mål? Var vill jag vara om 10 år? Hur ska jag nå dit?

Ofta har vi så mycket att göra att vi bara springer på och inte hinner tänka så mycket. Men just nu är många faktiskt lediga, eller har åtminstone lite mer tid än vanligt. Så se till att utnyttja en del av den tiden för reflektion. Tänk över ditt liv. Vad vill du ha hunnit med när du en gång dör? Ja, det låter drastiskt, men om vi aldrig börjar på det som vi vill få genomfört, så blir det kanske heller aldrig av. Så vad vill du göra av din stund på Jorden egentligen? Det är kanske dags att påbörja det. Eller kanske helt enkelt att fortsätta. Eller byta riktning därför att du kommer fram till att du hamnat ur kurs. Eller helt enkelt vill byta kurs. Men spring inte bara på i ekorrhjulet. Alla vill vi någonting. Ta dig tiden att skriva ner dina mål. Då ökar chansen att du faktiskt uppnår dem!

Kom ihåg: ”En tusenmilaresa börjar med ett enda steg.” (Lao Tzu, Tao Te Ching)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar