Leta i den här bloggen

torsdag 10 februari 2011

Fixa arbetstopparna

Det här är ju lämpligt att skriva om nu när jag själv lever med en arbetstopp, som dock kommer att avslutas med att jag på söndag äntligen får en ledig dag. Det viktiga när vi har en period med ovanligt mycket jobb, är att vi prioriterar rätt. Ungefär så här:

1. Jobbet. Är det en tillfällig intensiv period så fokusera på att göra en bra arbetsinsats.

2. Sömnen. Det är förstås frestande när man får mindre fritid än vanligt att dra ner på just sömnen. Men den som inte sover tillräckligt kan inte heller prestera bra. Det är därför det är viktigt att se till så vi faktiskt får all sömn vi behöver under en sådan här period. Försök att nedprioritera annat istället.

3. Bra mat. Fall inte i fällan att på grund av tidsbrist äta snabbmat med en massa onödigt salt, fett och tomma kalorier. Satsa på långsamma kolhydrater, t.ex. rejäla fullkornsmackor med bra pålägg och mycket grönsaker. Ta med dig detta om du lever på språng, det är den bästa snabbmat du kan få! Plussa på med mycket frukt och en och annan yoghurt som mellanmål. Konsten är att fylla på med bra föda innan blodsockret hinner sjunka för lågt. Rätt energi med andra ord, så orkar vi mycket mera. Hemlagade, nyttiga matlådor är förstås också ett alternativ. Det går kanske att planera för och fixa innan arbetstoppen sätter in och stoppa i frysen så länge? Bra matvanor handlar mycket om planering.

4. Rör på dig. Själv har jag förmånen att få röra mig mycket i mitt jobb, så risken under mina arbetstoppar är snarare att jag rör mig för mycket och istället sliter ut kroppen, så för min del handlar det snarare om att hitta korta stunder att bara vila kroppen (yogans savasana är ett bra tips!). Men för den som tillbringar sina arbetstoppar vid skrivbord eller konferensbord, gäller det att hitta små rörelsepauser, för att få mera energi, bättre sömn och tänka klarare. Korta promenader kan vara ett bra medel. Också att bara ställa sig upp några minuter och stretcha. Kontorsyoga, som inte behöver ta mer än fem minuter, är ett annat sätt.

Viktigast med arbetstoppar är att se till så att de förblir just toppar. Vi är gjorda för att klara av stress, men vi måste ha återhämtning efteråt. Stresstoppar som pågår i all evighet och aldrig tar slut mår vi inte så bra av. Då är det ju inte heller längre någon topp, utan en farlig kurva som antingen stiger eller ligger intakt. Se i så fall upp så du inte kör slut på dina energier. Men en tillfällig topp kan annars faktiskt fungera som en kick och kännas riktigt rolig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar