Leta i den här bloggen

torsdag 11 november 2010

Just do it!

Så här i november så glesnar det på träningsställena. I början av terminen var motionsklasserna fulla och nu blir det färre och färre. Det är i stort sett alltid så i november och sedan i december, när julen närmar sig med alla luciatåg, glöggpartyn, julfester och julklappsinköp, då blir det ännu färre som prioriterar sin träning. Jag tror aldrig jag har hört någon säga i slutet av november att ”nu tror jag att jag går och skaffar träningskort och ser till att komma igång”. Istället tänker de flesta att i januari sedan… då!!! Och i hemlighet formas nyårslöftena redan om mera träning och sundare livsstil, då – i januari!

Ja, och då kommer det att behövas såklart, efter jul- och nyårshelgernas frossande. Då kommer det att behövas en ny livsstil, eller hur? Men tänk om du skulle börja redan nu, ja just det, nu i november! Tänk vilket försprång du skulle få. Tänk om de där extrakilona från julledigheten aldrig ens behöver sätta sig på din kropp, eftersom du redan är hyfsat vältränad och igång.

Vi människor är vanedjur, så bästa sättet att se till så träningen verkligen blir av är att få in det till en vana. Något som du inte ens behöver fundera över. Har du svårt att få träningen gjord, så se över hur dina veckor ser ut och planera sedan in, redan från början, att där och där och där ska jag träna. Skriv in det i almanackan och fundera sedan inte mera över saken. Som Nike säger; Just do it! Tänk inte så mycket, bara gör det. Och undvik att sätta dig själv i sitsen där du ofta behöver fatta beslut kring träningen; ska jag träna idag eller på onsdag? Vilken tid? Orkar jag? Vill jag? Hur känns det? Då kommer du nämligen att ge dig själv chansen att slippa undan, att hitta ursäkter och skjuta upp till en annan dag. Gör inte så! Bestäm i förväg och sedan tänker du inte ens på saken, utan du bara utför den.

Det finns alltid dagar när vi inte har lust att träna. Precis som det finns dagar när vi inte har lust att gå till jobbet, eller kanske över huvud taget inte ens har lust att stiga upp i mörkret om morgonen. Men vi gör det ändå. För det ingår i det förutbestämda programmet för den här dagen. Så se till så träningen finns inskriven i din dagsplan. Undvik att tänka och fundera för mycket. Låt det få vara en vana bara. Kroppen gillar vanor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar