Leta i den här bloggen

onsdag 5 augusti 2015

Supermaränger


Ja, se hit alla kakmonster och gottegrisar. Framför allt om ni vill ha någonting som dessutom är glutenfritt. Dessa supermaränger är superlätta att svänga ihop när någon kommer på fika och förstås supergoda. Går även superbra att frysa dem. Jag hittade receptet i Må Bra. Som vanligt har jag "förbättrat" receptet för att de ska passa mig själv bättre och bli ännu mera super. I originalreceptet är det pumpafrön istället för solrosfrön, men jag tål inte pumpafrön och solrosfrön är både goda och nyttiga och ett bättre val tycker jag. 

2 äggvitor
5 msk socker
5 msk grovhackade solrosfrön
5 msk hackade nötter
5 msk kokosflingor
75 g hackad mörk choklad

Sätt ugnen på 125 grader. Vispa äggvitorna till hårda skumtoppar i en ren skål med ren visp. Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt vispa tills marängen är styv och blank. Vänd försiktigt ner nötter, choklad, kokos och solrosfrön och klicka ut på bakpappersklädd plåt. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter. Håll koll eftersom ugnar är lite olika.

Detta ska räcka till 24 maränger som innehåller 60 kalorier styck. Men jag gör mina lite större, vilket alltså innebär att de har fler kalorier. Så vill man vara kalorisnål får man ta sig en riskaka istället. Men en del nyttigheter innehåller de ju ändå, så sämre val kan man göra. Och ett extratips: gör dubbel sats direkt. De går åt!


Källa: Må Bra juni 2015