Leta i den här bloggen

fredag 5 oktober 2012

Knäckebröd med surdeg - smart mellanmål


Ett bra och enkelt mellanmål är knäckebröd. Tar man sig tiden att fixa till lite pålägg dessutom kan det bli både nyttigt och en rejäl energiboost. Och har man bråttom funkar det med bara smör och ost.

Förr fanns det inte så väldigt mycket att välja på. Knäckebröd var knäckebröd. Men nu är det riktigt roligt att gå och botanisera i brödhyllan! Jag har två nya favoriter och båda är gjorda på surdeg med fullkorn. Det ena är Södervidinges Skånskt Knäcke med Surdeg och Råg. Det andra är Leksands Effektknäcke Surdeg & Chia. Båda goda och nyttiga.

Jag har senaste året blivit enormt förtjust i just chiafröet och dess fantastiska egenskaper. Detta superfrö, ursprungligen från Mexiko, är så fullproppat med nyttigheter som ett frö bara möjligtvis kan vara. Det innehåller åtta gånger mer Omega-3 än lax. Det innehåller fem gånger mer kalcium än mjölk. Och det innehåller tre gånger mer järn än spenat. Dessutom kan jag personligen intyga att man får energi av detta frö. Om jag ska iväg och leda ett yogapass på kvällen och känner mig lite trött, gör jag en chiadryck (iskiate) på vatten, chiafrön, honung och lime och orkar plötsligt mycket mer. Så det är definitivt en smart idé att baka in chian i ett knäckebröd.

Fullkornssurdeg ger de här bröden ett lågt GI, också energi som räcker länge, och hjälper kroppen att öka upptaget av mineraler.

På fotot ovan är det Leksands Effektknäcke med Surdeg & Chia som visas tillsammans med tre proteinrika, vegetariska pålägg:

Till vänster: Hummus, tomat och gräslök
Till höger: Isbergssallad, hårdkokt ägg och tomat
I mitten: Keso, purjolök och paprika.

Min favorit är hummusvarianten. Hummus gör du enkelt så här:
Ca 3 dl kokta kikärter (koka själv eller köp ekologiska i tetrapak)
2 msk tahini (sesampasta)
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk pressad citron
1/2 tsk spiskummin
1 nypa salt
3 msk olivolja

Kör allt i mixer och späd med vatten om det blir för fast i konsistensen. Hummus är gott även som tillbehör till annat och håller sig i en burk i kylen i ca en vecka.

Keso tycker jag själv kan vara lite mesigt i smaken. Man kan i och för sig köpa smaksatta varianter, men jag brukar krydda lite lätt med örtsalt, så blir det genast godare.

Och apropå knäckebröd med nyttiga pålägg; de fungerar också som en god och bra frukost. Det kan vara kul att variera sin frukost ibland och inte alltid äta precis samma sak. Drycken på fotot ovan är inte rödbetssaft :-) utan Proviva Vinbär.