Leta i den här bloggen

måndag 20 december 2010

Stök i kök

Jag såg Nigellas julprogram härom kvällen. Det är ett rätt så gammalt program, inspelat för flera år sedan, men jag tittar gärna på det inför varje jul för det är ett ”må-bra-program”. Nigella stökar runt i sitt kök och gör de rätter hon tycker känns roliga och som är lagom enkla, ibland fuskar hon till och med och köper färdiga grejer och dekorerar dem bara själv. Jag tycker det är värt att ta efter. Att pyssla i köket inför julen ska kännas roligt, det är något man gör för att komma i julstämning. Slopa alla tråkiga måsten, för egentligen är de inga måsten. Det blir jul ändå även om jag inte bakar eget pepparkakshus från egentillverkad deg och rullar mina egna köttbullar och ja, var går gränsen? Ska jag lägga in min egen sill? Ska jag kanske stoppa min egen korv? Ja, definitivt. Ifall jag vill! Men inte för att jag måste. Jag kan ut och hugga min egen julgran och julstäda alla garderober om jag tycker det känns roligt och julmysigt. Men tycker jag inte det, så är det ju klart bättre att låta bli.

Jag gillar att baka lussekatter för jag tycker om att knåda deg och göra lite rejälare grejer, och i helgen gjorde jag Rocky Road Fudge som jag faktiskt aldrig har gjort förut. Men det kändes kul att prova något nytt. Det ska kännas som roliga projekt i köket.

Så pyssla på i lugnt tempo med det som känns kul. Julen ska vara ett mysigt avbrott från vardagen, en tid att ladda batterierna. Glöm inte det!

Jamie Oliver har också ett småmysigt julprogram på gång just nu, andra delen går i kväll klockan 19.30 på femman. Vill man inte julstöka i sitt eget kök, kan man ju istället sitta och titta på när någon annan gör det! Eller kanske få lite inspiration på kuppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar