Leta i den här bloggen

fredag 13 september 2019

Bästa tipsen för att inte bli förkyld

Det känns onekligen lite riskabelt att sitta och säga att man sällan är sjuk. Så det är kanske säkrast att låta bli... För trots allt så drabbas även jag ibland av en och annan förkylning. Men för det mesta så brukar jag lyckas hålla mig ganska frisk. Det kan man väl våga få säga utan att genast behöva drabbas av feber och halsont som straff? Fast - det är faktiskt inte så att det bara händer av sig självt, jag har medvetna strategier. Och det var dessa enkla råd jag tänkte dela med mig av. Följer du dessa så minskar risken att bli sjuk, jag lovar. Alltså, det underlättar att:

Äta mycket frukt, grönt och nötter
Foto Elena Sergienko, Unsplash
Vitaminer, mineraler, antioxidanter, fytonutrienter... Vitamintabletter kan aldrig riktigt ersätta "the real thing", där alla goda ingredienser dessutom samverkar med varandra. Att få in mycket av detta i kosten ökar risken att hålla sig frisk väsentligt.

Sova tillräckligt
Sömn är återhämtning och återuppbyggnad. En uttröttad kropp har mycket lättare att falla offer för virus, men få människor sover idag de 7-8 timmar de behöver. Sömn behöver prioriteras. Och jag försöker verkligen vara disciplinerad när det gäller detta, eftersom även jag med lätthet faller för både iPadens, mobilens och Netflix lockelser sent om kvällarna. För att inte tala om böckerna som alltid ligger i en trave på sängbordet. Men jag behöver verkligen min sömn och det vet jag.

Vara utomhus varje dag
Eftersom jag har hund som måste motioneras får jag per automatik cirka två timmars utomhustid dagligen med honom oavsett väder. Det tar tid och energi. Men det ger också tillbaka. Det var när jag som tonåring började extrajobba med att cykla ut reklam som jag upptäckte vilken skillnad det kan göra att vistas utomhus mera. Förutom mina vanliga cykelturer till och från skolan blev det nu sex till åtta timmar ytterligare ute på cykeln varje vecka. Och plötsligt blev jag inte förkyld eller sjuk längre! Och då handlade det inte ens om att vara utomhus i dagsljus som ju är så hyllat. Utan mycket av tiden tillbringade jag cyklandes i mörker och kyla på kvällstid. Men det fungerade det också. 
Att vistas i naturen är förstås det allra bästa, eftersom den har en bevisat lugnande och läkande effekt på oss människor. 

Tvätta händerna ofta
Framför allt när man har varit iväg någonstans (affärer, jobb, bussar, dagis, bio etc.) och naturligtvis inför varje måltid. Och här pratar vi inte om specialgrejer som antibakteriell handsprit utan bara om vanlig handhygien med tvål och vatten. Enkelt men viktigt.

Undvika att peta sig i näsa, mun och ögon
Svårare sagt än gjort kanske? Men det här är "portar" där virus lätt slinker in, så se till att i alla fall tvätta händerna först.

Inte sova i samma rum som någon som är sjuk
Det här är kanske också lättare sagt än gjort, framför allt om man har småbarn eller är trångbodd. Men delar man säng med en genomförkyld partner är det självklart lättare att man själv blir smittad. För mig är det viktigt att vara frisk för att kunna utföra mitt jobb som yogalärare, så jag är verkligen jätteglad att vi har ett gästrum...

Göra yoga
Så klart! Eftersom det stärker immunförsvaret och det är mycket andningens förtjänst, andning i kombination med rörelse. Även att vi genom yogan lär oss att slappna av är viktigt för att vi ska kunna hålla oss friska. Stress över huvud taget sliter hårt på oss och vårt immunförsvar. Sedan är det tyvärr inte så att yoga en gång i veckan per automatik håller alla sjukdomar och besvär borta. Men en liten yogados varje dag har ofta effekt. Yoga är som medicin, det behövs regelbundet. 15 minuters yoga varje dag är därför egentligen effektivare än 1,5 timmes yoga en gång i veckan, även om det kanske upplevs som roligare att gå på det där långa passet än att göra yoga själv en stund dagligen.

Det finns alltså en del vi aktivt kan göra för att öka oddsen att hålla oss friskare. Med hopp om en skön höst och vinter!