Leta i den här bloggen

fredag 13 oktober 2017

Mellanmål för yogan

Man bör helst inte äta en stor måltid timmarna innan man gör yoga. Det blir inte så bra om kroppen lägger för mycket energi på matsmältning just då och det är heller inte optimalt med en full magsäck när man ska göra de olika positionerna. Man vill ha en lätt kropp. Sedan fungerar vi så klart alla olika och jag för min del måste ändå äta något litet för att få energi och orka med. Fyra av veckans kvällar håller jag dessutom ett eller flera yogapass på bästa middagstid, så middagen faller bort helt och hållet för min del under dessa dagar. Jag äter inte innan och när jag sedan väl kommer hem så känns det för sent för en middag och jag brukar inte ens vara särskilt sugen på mat. Smörgåsar äter jag inte heller i någon större utsträckning eftersom jag försöker undvika vete. Men jag kan ju inte heller leva på luft. Så vad gör man? 

Rejäla mellanmål är vad jag lever på under veckorna och så försöker jag äta en ordentlig lunch (de dagar jag inte håller lunchpass). Krämig grekisk yoghurt är ofta min räddare i nöden och finns därför alltid i stora kvantiteter i mitt kylskåp. Oftast äter jag det med honung och nötter, ibland med ekologisk sylt. Annan basföda för min del är bananer och hårdkokta ägg, som jag alltid ser till att ha redo. För det gäller ju dels att välja mat som ger energi, men också som håller magen lugn. 

På sista tiden har jag även fått upp ögonen för chiapudding. Detta har ju varit en trend i många år nu, men jag har alltså först nyligen börjat experimentera med detta. För det finns ju en del olika recept, så det är bara att testa sig fram. Och alla är så enkla. Det senaste jag testade var 400 ml (en burk) kokosmjölk tillsammans med 3 msk chiafrön och 1-2 tsk honung. Bara att röra ihop och ställa i kylen. Puddingarna håller sig i flera dagar och blir godast ihop med någon typ av friska eller syrliga bär eller frukter. På bilden har jag använt blåbär och mango.
Det räcker alltså till två (obs stora!) portioner. Vill man inte bli proppmätt kan man gott dela upp i fyra småglas istället. Chia är bland annat rikt på Omega-3, fibrer, protein och kalcium och brukar räknas som ett "superfrö".

En annan av mina favoriter, framför allt när man kommer hem från yogan och känner sig för trött för någonting annat, är smoothies. Gott, enkelt och ändå lagom mättande. Jag äger en jätteblender och tycker det är praktiskt att göra i ordning i förväg och ha redo i kylen. Detta är även bra mellanmål för övriga i familjen och ett smart sätt att få i sina barn grönsaker som de inte vill äta annars, som till exempel spenat och grönkål. Favoriten i höst har varit spenat i kombinationer med äpplen och mango. De smakerna gifter sig fint ihop. Därefter lägger man även i 1-2 bananer (beroende på storlek) och om man vill ha ytterligare lite sötma 0,5 dl fruktyoghurt och så tillsätter man vatten efter behov så smoothien får en lagom konsistens. Den ska ju helst kunna drickas med sugrör...

Vad det hela egentligen mest handlar om är alltså att vara förberedd. Att ha bra alternativ lättillgängliga, så man inte kommer hem med lågt blodsocker och dyker rakt ner i första bästa kakburk. Och jag kompenserar alltid min brist på lagad mat under veckokvällarna med goda middagar på helgerna istället.