Leta i den här bloggen

fredag 27 oktober 2017

Yoga för morgontrötta

Det är bra att börja dagen med yoga. Men är man morgontrött är det inte alltid det enklaste. Det är lätt att alla goda föresatser försvinner där mellan de gosiga lakanen. Så mycket skönare att ligga kvar i sängen en stund till. Det där med yogan kan ju vänta till imorgon. Jag hittade dock ett roligt tips på hur man minimerar hindren för morgonyogan:

Rulla ut mattan bredvid sängen redan kvällen före. Ta ett papper och skriv ner fem enkla yogapositioner eller övningar och lägg papperet på mattan. När du vaknar på morgonen är det bara att rulla ner från sängen till mattan och göra det som står på papperet. I pyjamas givetvis. Och därmed får man en bra start på dagen och känner sig nöjd med sig själv.

Förberett för pyjamasyoga

Det finns annars även en del yogaprogram som kan göras i sängen. Men delar man säng med någon som kanske samtidigt vill sova, kan jag intyga att den personen inte nödvändigtvis tycker detta är en jättebra idé. Chansen att yoga på golvet nedanför sängen accepteras är nog större. Yogamatta på golvet ger dessutom ett stadigare underlag. 

Faktiskt  har jag ägnat mig åt något liknande detta ibland när vi har varit på semester och delat hotellrum hela familjen, framför allt när vi varit på roadtrips i USA. Då åker man runt hela dagen och man tittar på saker och är ute och i farten. Och på kvällen går man på restaurang och kommer hem rätt så sent och ofta väldigt mätt. Så för att få någon yoga gjord har jag gjort precis så, lagt ut min matta redan kvällen innan. Framför allt är det bra med denna framförhållning på hotellrum där det inte finns så mycket utrymme för en yogamatta. Då är platsen redan förberedd när man sedan väl vaknar. Jag brukar då glänta lite på gardinen och släppa in en springa ljus så att jag åtminstone ser vad jag gör, även om det inte är tillräckligt för att väcka övriga i familjen. Och sedan gör jag min yoga där i halvmörkret en stund, i pyjamas, och när jag därefter går in i duschen börjar de andra vakna till liv. Det behöver inte vara mera komplicerat än så. En bra start på semesterdagen och yogan hinns med utan problem. 

Källa: www.doyouyoga.com