Leta i den här bloggen

fredag 21 februari 2014

Miljömat - äta bra och klimatsmart


Det finns mycket att väga in när det gäller mat och ätande. Vi ska förstås få i oss den näring vi behöver. Men jag vill också att den näringen ska vara av bästa kvalitet, så att vi inte får i oss en massa bekämpningsmedel. Jag vill inte heller att vi ska äta halvfabrikat proppfulla med en massa tillsatser som är onaturliga för kroppen. Själv är jag inte vegetarian fullt ut, utan jag äter fisk. Fiskar kan vara både fulla med tunga gifter och riskera att fiskas ut. Så här gäller det också att tänka efter lite. Sedan är ett av mina tre barn vegetarian, medan övriga i familjen äter kött. Då vill jag även att köttätarna i största möjliga mån får ekologiskt kött, djur som levt ett bra liv helt enkelt, och som fötts upp på bra och naturligt foder och inte proppats fulla med antibiotika.

Så det finns en del att tänka på både när jag planerar familjens mat och när jag handlar. Ibland har jag fantastiska idéer och hittar på egna recept. Och jag har även en del roliga vegetariska kokböcker jag laborerar från. Men ibland tryter fantasin och jag får fullständig idétorka. Då är det tur att Internet finns, för där kan man verkligen hitta massor. Så jag tänkte tipsa om en väldigt bra sajt;  http://www.miljomat.se Här kan man få hjälp med att sätta ihop sina veckomenyer innan man åker och handlar. Massor med bra vegetarisk mat och recept och till och med färdiga inköpslistor att skriva ut. Dessutom får man näringsberäkningar, miljö- och näringskommentarer, så man lär sig samtidigt. Enda risken är att man fastnar på sajten! Det är en kul, informativ sajt med andra ord, där du även kan hitta intressanta artiklar om mat och miljö.  

Maten är så viktig för hur vi orkar, både kroppsligt och mentalt. Lever vi på skitmat så mår vi därefter och får även ett sämre immunförsvar. Det här med att ekologiska produkter ofta är dyrare, tycker jag därför man bör ha ett lite mera långsiktigt perspektiv på. Målar du ditt hus med en billig, dålig färg, så håller inte resultatet så länge. Det är precis likadant med kroppen. Vi vill ju hålla länge. Dessutom vill vi att miljön ska hålla länge, så den ska också vägas in. Köttproduktionen är till exempel en oerhört stor miljöbov. Om vi alla bara kunde äta vegetariskt en enda dag i veckan, skulle mycket vara vunnet. Sedan är det inte heller helt sant att ALLT som är ekologiskt är dyrare. Man kan odla en del själv (vilket är jätteroligt, man känner sig så duktig!), kanske handla av bönder i närheten och framför allt köpa frukt och grönt när det är i säsong.

MUMS Miljömat som den här sajten heter står för ”Mat Utan en Massa Skräp” och det är väl så vi vill ha det? Jag rekommenderar ett litet besök där för den som inte redan har upptäckt sidan!