Leta i den här bloggen

fredag 14 februari 2014

Gojibär - Superbär!

De kallas även röda diamanter, kinesiska vargbär eller bocktörne, de fantastiska små röda bären, som är så otroligt näringstäta.


Bland annat innehåller de: vitamin C (500 gånger mer än i apelsiner), vitamin E, vitamin B1, B12, niacin, antioxidanter (t.ex. karotenoider och zeaxanthin som är bra för ögonen, lykopen), kalcium, zink, koppar, selen, fosfor, mangan, aminosyror och omega 6. ORAK-värdet, som mäter andelen antioxidanter, är oerhört högt och med bara 20 gram gojibär täcker man sitt dagsbehov.

Goji odlas i Kina och har där använts inom traditionell läkekonst i århundraden och sägs vara bra mot bland annat synproblem, huvudvärk, problem med potens, lever, njurar och lungor. Där används inte bara bären, utan även bladen, roten och barken tas tillvara och används i te.

På senare år har även västvärlden upptäckt de fantastiska små bären, som smakar ganska gott, och kan användas till det mesta nästan; i müsli, sallader, som snacks bara som de är, i bröd och i smoothies. De bären vi hittar i affärerna här är alla torkade, men vill man ha dem mjukare kan man lägga dem en stund i en skål med varmt vatten.

Det enda man bör tänka på är att de stora odlingarna, som sagt, ligger i Kina och där används kemiska bekämpningsmedel i långt större utsträckning än i Europa och i USA. Det är väl i så fall den enda anledningen till att begränsa sin konsumtion. Ekologiskt odlat är med andra ord det allra bästa. De ekologiska gojibären hittar du oftast inte i affärerna, utan istället på nätet, och du får även betala betydligt mer för dem. Men det är det kanske värt?

Själv har jag alltid med gojibär i den frukostblandning jag strör i min yoghurt. Ibland pillar jag ner dem när jag bakar bröd och ibland hamnar de i en smoothie. Fast mest av allt äter jag dem rätt upp och ner som de är.  De är söta och lite sega i konsistensen. Tillsammans med aprikoser, russin och mörk choklad räknar jag dem som mitt "godis".