Leta i den här bloggen

onsdag 12 juni 2013

Vad är prancercise?



Förra veckan fick jag för första gången i mitt liv höra talas om prancercise. Detta är alltså en motionsform, som uppfanns av Joanna Rohrback från Florida redan 1989, men som först nu börjat uppmärksammas och bli populär. ”Prance” betyder att skutta som en häst och det är ungefär det man gör när man ”prancercisar”. Helst ska man även ha ankelvikter. Sedan är det alltså bara att skutta iväg och vifta med armarna i olika riktningar och självklart lyssnar man på sin favoritmusik. Låter det konstigt? Ja, det är ingenting mot vad det ser ut när man tittar på video-klippen. Det är svårt att inte skratta. Samtidigt ska man kanske komma ihåg att vi en gång i tiden var ganska många som skrattade åt stavgång och tyckte det såg löjligt ut. Helt enkelt för att det var något nytt och ovant att se. Några år senare var jag själv en hängiven stavgångare. För stavgång är ju helt enkelt en underbar och effektiv motionsform! (Och jag fick själv prova på att bli skrattad åt när jag bodde några år i Florida och gick omkring med mina stavar alldeles ensam. Men nu går man med stavar där också och kallar det för Nordic Walking.)

Så om jag nu studerar prancercise lite mer objektivt, så får jag ändå erkänna att det är en rätt smart träningsform, det också. Man kan ha träningskläder om man vill, eller så kör man i sina vanliga kläder om man bara ska prancercisa lite grand. Man kan göra det var som helst, utomhus såväl som inomhus, med eller utan vikter. Man kan lyssna på vilken musik man vill och röra sig efter vad som man själv tycker känns behagligt. Bra träning för hela kroppen och dessutom skonsamt.

Så varför inte prova? Släpp lös din inre häst!

Källor:
www.prancercise.com
http://www.thedailybeast.com/articles/2013/05/30/prancercise-creator-on-her-wacky-workout-and-being-too-famous-to-prancercise.html