Leta i den här bloggen

onsdag 19 juni 2013

Det växer där du vattnar - förändra i positiv riktning



”I varje människa bor det två vargar, den positiva vargen och den negativa vargen, och de slåss med varandra. Vem vinner? Vargen som du matar!” Det var skådespelerskan Mi Ridell som sa detta i en intervju som jag läste i HD härom veckan. Och jag tänkte direkt att så himla bra uttryckt. För det är ju precis så det är! Det vi matar, det växer och blir starkare.

Ett annat uttryck som jag gillar är: ”Gräset är inte grönare på den andra sidan. Gräset är grönare där du vattnar.” Jomen visst, där vi göder och vattnar, där växer det, oavsett vad saken gäller.

Vårt fokus på vad det vara månde ger det livskraft och gör det starkare, positivt som negativt. Koncentrerar jag mig på svensk historia, då blir jag med tiden duktig på svensk historia. Fokuserar jag på kinesiska, då kommer jag så småningom att prata och förstå kinesiska. Spelar jag mycket fotboll, så blir jag en bättre fotbollsspelare. Det är en fantastisk möjlighet vi har, att vi kan välja att träna oss på i stort sett vad som helst och därmed bli bättre. Och vad kan väl vara tristare då än att träna på sin negativa attityd?

Det finns massor som är roligt i livet. Massor att se, göra och uppleva, intressanta människor att prata med och ämnen att fördjupa sig i. Det enda som är synd är att vi måste sovra, att vi inte hinner absolut allt. Så varför då lägga dyrbar tid på det som är negativt och som i slutänden ändå mest drabbar oss själva?

Jo, för att många av oss har en naturlig dragning till det negativa. Till att oroa oss, se faror och bekymmer i allting och måla fan på väggen. Det ligger i våra gener. Och detta fantastiska drag har avlats fram under årtusenden, troligen för att de som var misstänksamma och förberedde sig för farorna helt enkelt var de som var bäst på att överleva. Medan de glada och godtrogna, som alltid trodde saker och ting skulle ordna sig till det bästa, de blev tagna av rovdjuren eller svalt eller dukade under på annat sätt. Då! För evigheter sedan.

Men nu lever vi i en helt annan värld, där stress och negativt tänk istället riskerar att göra oss sjuka eller åtminstone sänker vår livskvalitet. En värld där i alla fall jag själv känner att jag mår bättre av att omge mig med glada och positiva människor än de som ständigt talar om för mig allt vad jag inte kan och allt vad som är mindre bra. De som matar sina positiva vargar är definitivt roligare att ha omkring sig.

Det är svårt att förändra andra (framför allt om de inte själva vill!), men betydligt lättare att förändra sig själv. Att mata den positiva vargen istället för den negativa är egentligen inte särskilt svårt. Så sommarens tips nu är att göra just detta. Mata din positiva varg! Se allt det roliga som finns omkring dig och som du kan göra. Ta tag i det som du vill förändra i positiv riktning. Njut av vardagen, njut av festen, njut av sommaren!

Nu tar den här bloggen ledigt några veckor, men återkommer någon gång i juli. Till dess; lev väl och plocka dagen!