Leta i den här bloggen

söndag 10 juni 2018

Tulsi - superte



Tulsi är hett just nu, åtminstone i yogavärlden. Men trots ett mycket stort sortiment av Pukkas teer hos både Coop och Ica Maxi, har de inte (ännu) tagit hem "three tulsi", utan man får vända sig till hälsokostbutiker eller Internet. Jag hittade mitt te i en liten mysig hälsokostbutik i Edinburgh med ett enormt tesortiment. Jag hade gärna handlat upp halva affären. Och teer med tulsi i fanns det flera stycken av.

Tulsi är en asiatisk ört som även kallas för helig basilika (dock inte att förväxla med vanlig basilika som används i matlagning). Så vad är det som är så speciellt med just den här örten och som gör teet så fantastiskt?  Det viktigaste är att tulsi är en s.k. adaptogen, det vill säga en ört som hjälper kroppen att anpassa sig till skadliga ämnen i omgivningen (fysiska, psykiska, kemiska och biologiska) och att undvika den negativa effekten från dessa. Därmed blir teet som görs med hjälp av tulsi ett slags "superte" som sägs hjälpa mot det mesta.

Till exempel sägs tulsi vara:

  • antibakteriellt - hjälper mot inflammationer, allergier och feber
  • en antioxidant som stärker immunförsvaret
  • rikt på magnesium och sänker kolesterolnivåerna i blodet och motverkar därmed hjärt- och kärlsjukdomar
  • luftrörsvidgande och hjälper mot såväl förkylningar som astma
  • reglerare av blodsockret
  • förbättrare av matsmältningen
  • stärker hår och hud
  • ett motmedel mot huvudvärk
  • lugnande och antidepressivt
Jag har själv precis börjat dricka tulsi om kvällarna och kan därför ännu inte avgöra om min hälsa har förbättrats så mycket på den här korta tiden. Och kanske är det egentligen bättre att dricka det vintertid när både energinivåer och humör brukar sjunka... för att se huruvida dess antidepressiva effekt verkligen fungerar. I vilket fall som helst så är det gott. Jag dricker det med lite honung och smaken har snabbt gjort det till en av mina favoriter. Så här sommartid när det är varmt, kan det också vara gott att låta teet (även detta och andra sorter) svalna av och sedan dricka det kylt med en skiva citron i.

Källor bl.a. www.clearlife.se, www.mrherb.se, www.hair-action.com